Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie informuje, iż na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, w dniu 22 i 24 marca 2017 r. wpłynęły zapytania do treści SIWZ. Zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy Pzp, Zamawiający udziela wyjaśnień:
Pytania:
1. Zgodnie z uzasadnieniem Uchwały Sądu Najwyższego z dn. 20.11.2011 (Sygn. akt III CZP 52/11) Zamawiający ma obowiązek zweryfikować zastosowanie przez Wykonawców prawidłowej stawki VAT, która jest jednym z elementów cenotwórczych. Wynika to z konieczności zachowania zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców. W związku z powyższym, proszę o wyjaśnienie, jaka stawka VAT według Zamawiającego zostanie uznana za prawidłową?
Czy według Zamawiającego przedmiotem zamówienia jest usługa kompleksowa, a w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę to nie powinna być ona sztucznie dzielona dla celów podatkowych – zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-349/96, a co za tym idzie wartość całej usługi powinna zawierać podatek VAT w wysokości 23%?
Czy wg Zamawiającego przedmiot zamówienia stanowią usługi turystyczne i w związku z tym Wykonawcy powinni zastosować procedurę VAT marży?
Świadczenie jednocześnie usługi transportowej oraz hotelarskiej stanowi działalność regulowaną, podlegającą obowiązkowemu wpisowi do Rejestru Organizatorów i Pośredników Turystycznych (zgodnie z Ustawą o Usługach Turystycznych). W jaki sposób Zamawiający zweryfikuje posiadanie ww. wpisu?
2. Czy właściciel przedsiębiorstwa, będący osobą niepełnosprawną i biorący udział w realizacji zamówienia, będzie traktowany jak osoba niepełnosprawna zatrudniona przy realizacji zamówienia, tym samym wpływając na punktację w kryterium punktoweym 'klauzula społeczna'?
3. Czy jest możliwość zakwaterowania po 3 osoby w 8 apartamentach i suitach 2 pokojowych zamiast w 12 pokojach 2-osobowych (w hotelu **** nad samym morzem)? Wskazane apartamenty i suity są pokojami najwyższych kategorii w hotelu, posiadają 2 osobne pomieszczenia zamykane na drzwi; posiadają w większość po 2 łazienki/toalety. Pokoje te posiadają znacznie większy metraż niż standardowe pokoje, wszystkie posiadają łóżka i sofy.
Odpowiedzi:
Ad.1. Zamawiający wyjaśnia, iż przedmiotem zamówienia nie jest usługa kompleksowa oraz nie stanowi usługi turystycznej w myśl art.3 ust.1 ustawy o usługach turystycznych. Zdaniem Zamawiającego w związku z tym, że wyjazdy służbowe nie są celem turystycznym, ale celem takiej podróży jest podjęcie i wykonywanie pracy przez pracownika, załatwienie spraw służbowych firmy, a nie podróżowanie i turystyka, świadczone usługi spełniają warunki do zastosowania zasad ogólnych zgodnie z art. 29a ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, wg właściwej dla danego świadczenia stawki podatku i nie podlegają szczególnej procedurze opodatkowania marży, określonej w art. 119 ustawy. Ponadto, zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy o usługach turystycznych, turysta oznacza osobę, która podróżuje do innej miejscowości poza swoim stałym miejscem pobytu na okres nieprzekraczający 12 miesięcy, dla której celem nie jest podjęcie stałej pracy w odwiedzanej miejscowości i która korzysta z noclegu przynajmniej przez jedną noc. Zatem osoba podróżująca w ramach wyjazdu służbowego, dla której celem podróży jest podjęcie i wykonywanie pracy poza siedzibą firmy, nie jest turystą w rozumieniu ustawy o usługach turystycznych.
Zamawiający wskazuje, iż prawidłowym jest więc wystawianie faktury VAT według właściwej (dla danego świadczenia) stawki usług wchodzących w skład zamówienia. Zamawiający dopuszcza, że Wykonawca na fakturze wykaże kwotę jednostkową dla 1 uczestnika, gdzie dla każdej usługi wchodzącej w skład zamówienia, wskaże odpowiednią stawkę VAT.
Zamawiający nie zweryfikuje posiadanie wpisu do Rejestru Organizatorów i Pośredników Turystycznych, ponieważ przedstawienie takiego wpisu nie stanowi warunku udziału w postępowaniu.
Ad.2 Zamawiający wyjaśnia, iż w Rozdziale III pkt 4 szczegółowo zostały określone czynności przy realizacji przedmiotu zamówienia, które w ramach zatrudnienia ma wykonywać między innymi osoba niepełnosprawna, tj.:
Zamawiający wymaga aby czynności w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia obejmujące prace przygotowania posiłków* i obsługi usługi cateringowej** były wykonywane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.
* Zakres obowiązków osoby przygotowującej posiłki:
- przygotowanie i sporządzanie potraw.
** Zakres obowiązków obsługi usługi cateringowej
- zapewnienie obsługi kelnerskiej w trakcie warsztatów. Obsługa na bieżąco uzupełnia nakrycia, sprząta brudne naczynia. W trakcie przerw na bieżąco zabezpiecza należytą estetykę stołów (m.in. wymiana brudnych naczyń, sztućców, dołożenie zastawy, zmiana obrusów.
W związku z powyższym właściciel przedsiębiorstwa, wykonujący ww. czynności w ramach realizacji zamówienia, otrzyma dodatkowe punkty w ramach kryterium nr 3 „zatrudnienie osób przy realizacji zamówienia (klauzule społeczne)”
Podkreślić należy, że wymóg zatrudnienia na umowę o pracę dotyczy sytuacji, w której Wykonawca będzie np. pozyskiwał personel do realizacji zamówienia, na czas jego wykonywania, zatrudniał osoby. Natomiast w sytuacji, kiedy Wykonawca będzie wykonywał zamówienie samodzielnie, to wówczas nie musi zatrudnić osób na umowę o pracę.
Ad. 3 Zamawiający w Rozdziale XVII. Szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia określił wymagania dotyczące zapewnienia noclegu, tj.:
„32 poje dwuosobowe (typu twin) wyposażone w dwa pojedyncze oddzielne łóżka; 6 pokoi jednoosobowych. Wykonawca może zapewnić uczestnikom warsztatów więcej pokoi 1-osobowychniż wyżej określonych, przy jednoczesnym odpowiednim zmniejszeniu liczby pokoi dwuosobowych.”
Zamawiający oczekuje realizacji przedmiotu zamówienia zgodnie z powyższym opisem.