Sowa Mariusz
BRANŻA: EKONOMIA, LOGISTYKA
TEMAT PRACY DOKTORSKIEJ: KONCEPCJA RACHUNKU CAŁKOWITEGO KOSZTU WŁASNOŚCI PALETY ŁADUNKOWEJ PŁASKIEJ WIELOKROTNEGO UŻYTKU
Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Szczecińskiej – inżynier z zakresu inżynierii środowiska. Studia uzupełniające magisterskie ukończyłem na Wydziale Techniki Morskiej o specjalności Logistyka i Zarządzanie Transportem Wodnym. Praca magisterska, pisana w Katedrze Logistyki i Ekonomiki Transportu dotyczyła określenia roli i miejsca centrów logistycznych w krajowym systemie logistycznym. Po ukończeniu studiów uczestnik zdobył doświadczenie z zakresu logistyki, transportu, magazynowania odbywając staż absolwencki (w późniejszym okresie pracę) w ramach projektu „Wspieranie absolwentów Politechniki Szczecińskiej w dziedzinach strategicznych dla rejonu” w przedsiębiorstwie logistyczno – spedycyjnej Schenker Sp. z o.o. /Oddział Szczecin na stanowisku inspektora ds. organizacji ruchu.
W 2009 roku doktorant podjął pracę na stanowisku asystenta w Katedrze Logistyki Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Przewód doktorski został otwarty i uzyskał on status formalny w grudniu 2010 roku. Mariusz Sowa jest autorem wielu artykułów naukowych, ściśle korespondujących z podjętym tematem pracy doktorskiej. Obszar swoich zainteresowań naukowych doktorant przedstawiał na konferencjach ogólnokrajowych jak i międzynarodowych.
ZASTOSOWANIE BADAŃ W BIZNESIE:
Zaproponowanie autorskiej, oryginalnej i bezsprzecznie, nowatorskiej na polskim rynku koncepcji rachunku całkowitego kosztu własności (TCO) palety ładunkowej płaskiej wielokrotnego użytku pozwoli na zdobycie nowej i niezwykle użytecznej wiedzy wszystkim uczestnikom łańcuchów dostaw oraz wskazanie zintegrowanego zestawu skutecznych i efektywnych działań przyczyniających się w istotny sposób do wydłużenia czasu eksploatacji palety ładunkowej płaskiej wielokrotnego użytku. Koncepcja ta oparta jest na dotychczas niezgłębionej w sposób należyty w literaturze polskiej idei całkowitego kosztu własności (Total Cost of Ownership - TCO), który zawiera w sobie skumulowane wielkości, takie jak: całkowity koszt pozyskania, wprowadzenia do użytku (instalowania), użytkowania, utrzymania i w końcu pozbycia się produktu na przestrzeni określonego czasu. Dodatkowo, na podstawie rodzajów i siły wpływu determinant decydujących o długości czasu eksploatacji palety ładunkowej w warunkach operacyjnych łańcucha dostaw zostanie zaproponowany dotychczas nigdzie niesformułowany – zestaw systemowych działań przyczyniających się do wydłużenia żywotności palety, co pozwoli tym samym na istotne zredukowanie zidentyfikowanych, przedstawionych i przeanalizowanych zagrożeń środowiskowych.
Efekty przygotowywanej pracy doktorskiej mogą mieć istotne znaczenie w zarządzaniu poolami palet płaskich na terenie całego kraju. Możliwość sfinansowania badań związanych z doktoratem, pozwoli oczywiście na szersze i głębsze poznanie przedmiotowej dziedziny, której dotyczą badania.
A zatem i wyniki będą pełniejsze i bardziej miarodajne, co zwiększy stopień ich użyteczności.
PLANY DALSZEGO ROZWOJU:
Udokumentowanym finalnym efektem badań będzie praca doktorska, która pozwoli na prezentację usystematyzowanego przez autora dorobku teoretycznego w badanym zakresie, na bazie krytycznej analizy literatury oraz możliwe pełne rozpowszechnienie wyników badań empirycznych zarówno w teoretycznym, jak i użytecznym dla praktyki logistycznej wymiarze. Ponadto, przewiduje się opublikowanie wyników badań na łamach fachowej literatury przedmiotu oraz ich rozpowszechnianie w postaci referatów na konferencjach naukowych oraz w czasopismach branżowych. Ważnym elementem upowszechniania wyników badań będzie także ich prezentacja w trakcie konferencji i sympozjów naukowych, których uczestnikami będą nie tylko naukowcy, ale przede wszystkim, przedstawiciele praktyki gospodarczej.
Efekty pracy mogą mieć istotne znaczenie w poprawie sprawności zarządzania poolami palet płaskich w Polsce. Należy się także spodziewać, że wyniki przeprowadzonych badań będą miały nieocenione znaczenie przy propagowaniu korzyści i propagowaniu wprowadzenia do praktyki logistycznej rachunku całkowitego kosztu własności (TCO), co pozwoli na zaproponowanie wszystkim zainteresowanym uczestnikom łańcuchów dostaw zintegrowanego zestawu skutecznych i efektywnych działań przyczyniających się do istotnego z punktu widzenia technicznego i ekonomicznego wydłużenia czasu eksploatacji palety ładunkowej płaskiej wielokrotnego użytku.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:
Uczestnik dotychczas nie otrzymał nagród i wyróżnień.