Orfin Katarzyna

BRANŻA: EKONOMIA

TEMAT PRACY DOKTORSKIEJ: POLITYKA PROMOCJI W KREOWANIU WIZERUNKU PRODUKTU TURYSTYCZNEGO GMIN WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO

Katarzyna Orfin jest asystentem na Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego w Katedrze Zarządzania Turystyką od 2010 roku. Do głównych zainteresowań naukowych doktorantki należą m.in.: marketing terytorialny, wizerunek produktu turystycznego, strategie rozwoju turystyki jednostek samorządu terytorialnego (JST). Doktorantka dzieli się swoimi zainteresowaniami poprzez prowadzenie zajęć dydaktycznych w opisanych obszarach, publikację artykułów naukowych, współautorstwo w podręcznikach akademickich. Zainteresowania w zakresie JST zaowocowały współpracą z samorządami w województwie zachodniopomorskim, również w postaci odbycia naukowego stażu w Starostwie Powiatowym w Wałczu. Cennym doświadczeniem dla doktorantki było odbycie międzynarodowego stażu naukowo - dydaktycznego w ramach STA Erasmus Uniwersytetu Szczecińskiego w Hiszpanii. Ogromną satysfakcję dostarcza doktorantce możliwość organizacji spotkań naukowych na skalę krajową i międzynarodową w obszarze ekonomii.


Była przewodniczącą komitetu organizacyjnego w konferencjach takich jak: Eurotrans 2009, Turystyka religijna 2011, Usługi 2012. Jest współautorem i wykonawcą w zespołowych grantach Narodowego Centrum Nauki.
W 2014 roku została Najlepszym Młodym Naukowcem Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług za 2013 rok.


ZASTOSOWANIE BADAŃ W BIZNESIE:

Proces kreowania wizerunku obszaru turystycznego na obecnym etapie rozwoju turystyki jest bardzo ważny, a nawet wiodący. Wizerunek określany jest mianem efektu oddziaływania tożsamości obszaru turystycznego na odbiorców, do których zaliczani są m.in. mieszkańcy, turyści, przedsiębiorcy. W odniesieniu do obszaru turystycznego na przykładzie gminy, ważne jest, aby aktualny wizerunek poprzez szereg narzędzi polityki promocji przekształcić w wizerunek planowany.

Często determinantą podjęcia działalności gospodarczej na rynku turystycznym w danej gminie jest pozytywne postrzeganie miejsca przez grupy docelowe (np. turystów), decydując tym samym w przyszłości o dynamice rozwoju podmiotu gospodarczego, przychodach, wdrażaniu innowacyjnych rozwiązaniach (m.in. produktowych czy procesowych). 

Rozprawa doktorska, ma zatem na celu dokonanie analizy bieżących działań w gminach województwa zachodniopomorskiego, które posiadają potencjał turystyczny wraz z możliwością kreowania wizerunku w oparciu o markowe produkty turystyczne.

Celem głównym pracy jest zbudowanie innowacyjnego modelu polityki promocji, skierowanego na kreowanie wizerunku, w taki sposób aby wybrane gminy województwa zachodniopomorskiego potrafiły samodzielnie dobrać zestaw instrumentów polityki promocji kreując własny, pożądany wizerunek. Tym samym wskazuje to na istotne problemy w funkcjonowaniu przedsiębiorstw turystycznych, które nie wprowadzają rozwiązań innowacyjnych z uwagi na charakter obszaru (np. negatywny wizerunek gminy). Celem dysertacji jest zaproponowanie modelu, który będzie wsparciem dla gmin, których zadaniem jest skuteczne komunikowanie się z rynkiem tak, aby jego uczestnicy – przedsiębiorstwa turystyczne były silnie na innowacje zorientowane (m.in. marketingowe). Dla podmiotów funkcjonujących w branży turystycznej jednym z najistotniejszych elementów jest atrakcyjność turystyczna miejsca, co oznacza zainteresowanie turystów. Im bardziej atrakcyjna gmina, tym więcej turystów ją odwiedza, tym samym pozwalając na rozwój gospodarki turystycznej, przepływ środków finansowych. Zatem współpraca JST i przedsiębiorstw w zakresie kreowania pozytywnego turystycznego wizerunku gminy jest niezwykle ważna. Istotne jest, że to gmina (miasto) obejmuje opiekę na tym procesem, tworząc jednocześnie przyjazne warunku na danym obszarze dla rozwoju przedsiębiorstw turystycznych.

PLANY DALSZEGO ROZWOJU:

Dalszy rozwój naukowy doktorantki zorientowany jest w zakresie marketingowych aspektów turystyki szczególnie w kontekście jednostek samorządu terytorialnego. Doktorantka prowadzi badania na potrzeby rozprawy doktorskiej, które stanowić będą silne podstawy dla dalszego rozwoju naukowego. Doktorantka w przyszłości planuje rozwój poprzez publikację tekstów naukowych w obszarze zainteresowań, współautorstwo w podręcznikach akademickich oraz aktywne uczestnictwo w konferencjach naukowych (krajowych i zagranicznych) w celu poszerzania wiedzy i zdobywania nowych doświadczeń. Doktorantka zauważa potrzebę zdobywania doświadczenia międzynarodowego co bezpośrednio wpłynie na pogłębienie wiedzy na temat marketingowych aspektów w turystyce. Istotna jest współpraca i tworzenie różnorodnych międzynarodowych zespół badawczych, co nadaje badaniom naukowym interdyscyplinarny charakter. Doktorantka jest silnie zdeterminowana co do prowadzenia współpracy z praktyką, wdrażania naukowych rozwiązań w gospodarce. Relacje nauka - praktyka są dla niej szczególnie ważne.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

  1. Nagroda Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego za osiągnięcia dydaktyczne, 2012 rok.
  2. Wyróżnienie poprzez wybór Doktorantki przez Radę Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego do konkursu na Najlepszego Młodego Naukowca US za 2013 rok