Nadolna Justyna
BRANŻA: EKONOMIA
TEMAT PRACY DOKTORSKIEJ: WPŁYW INFORMACYJNO – PROMOCYJNYCH INSTRUMENTÓW PROEKSPORTOWYCH NA ROZWÓJ EKSPORTU PRZEDSIĘBIORSTW WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
Justyna Nadolna jest doktorantką Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Zainteresowania naukowe doktorantki obejmują politykę proeksportową państwa, jak również działalność eksportową przedsiębiorstw (w tym strategie wejścia na rynki zagraniczne, wykorzystanie rządowych instrumentów promocji eksportu, uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej za granicą). Uczestniczkę szczególnie interesuje kwestia weryfikacji skuteczności programów (rządowych, samorządowych) wsparcia działalności przedsiębiorstw oraz sformułowanie efektywnego systemu pomocy, którego finalnym celem jest stymulowanie rozwoju gospodarczego. Swoje studia doktorantka łączy z pracą zawodową, w której ma możliwość współpracy z licznymi polskimi przedsiębiorcami. Kontakt ze środowiskiem biznesowym pozwala doktorantce na uzupełnienie teoretycznych spostrzeżeń zjawisk gospodarczych o obserwacje rzeczywistości. Autorka pracy doktorskiej zamierza podjąć próbę zmierzenia kierunku i skali wpływu informacyjno – promocyjnych instrumentów proeksportowych na rozwój eksportu przedsiębiorstw województwa zachodniopomorskiego. W celu zachowania jak najwyższego stopnia obiektywizmu, doktorantka zastosuje metody ilościowe – ekonometryczne. Rezultaty badań mogą pozwolić na sformułowanie wniosków i rekomendacji w zakresie dostosowania zestawu narzędzi polityki proeksportowej do potrzeb i oczekiwań przedsiębiorstw z regionu. Celem pośrednim pracy jest określenie odpowiedniej metody do analizy relacji: środki przeznaczone na wsparcie eksportu – rzeczywista wartość osiągniętego eksportu.
ZASTOSOWANIE BADAŃ W BIZNESIE:
Prowadzone badania mogą znaleźć zastosowanie w przedsiębiorstwach zajmujących się analizami gospodarczymi i ewaluacją programów dla sektora publicznego, samorządów czy też administracji państwowej. Określony w pracy doktorskiej model ekonometryczny może stanowić nową metodę do badania skuteczności instrumentów proeksportowych (lub ogólnie – narzędzi polityki gospodarczej państwa), która wzbogaci ofertę produktową ww. przedsiębiorstw. Aby osiągnąć wyznaczone cele, doktorantka rozpoczęła współpracę z Centrum Rozwoju Społeczno-Gospodarczego (CRSG), z siedzibą w Szczecinie, które specjalizuje się w badaniach ewaluacyjnych i zjawisk rynkowych. Przedsiębiorstwo wyraża zainteresowanie rezultatami prowadzonych przez doktorantkę badań. Współpraca z CRSG obejmuje wsparcie przy wyborze odpowiedniej metody badawczej, zastosowania prawidłowych technik analitycznych oraz przy zebraniu pełnych informacji do badania.
Zauważa się ponadto, iż publikacja rezultatów badań doktorantki może przynieść korzyści dla zachodniopomorskich przedsiębiorstw, poprzez przekazanie firmom wiedzy o informacyjno-promocyjnych instrumentach polityki proeksportowej. Można oczekiwać, iż będzie to miało wpływ na zwiększenie częstotliwości wykorzystania programów proeksportowych. W rezultacie, zachodniopomorskie przedsiębiorstwa mogą otrzymywać większe wsparcie swojej działalności na rynkach zagranicznych, co korzystnie wpłynie na wzrost ich wyników eksportowych.
PLANY DALSZEGO ROZWOJU:
Pierwszym kierunkiem rozwoju badań może być dodanie do modelu danych jakościowych, pozyskanych z badań ankietowych. Istotną zaletą oparcia analiz o dane statystyczne jest ich obiektywizm. Jednakże uzupełnienie ich o informacje pochodzące bezpośrednio od przedsiębiorstw, które nie są zazwyczaj objęte sprawozdawczością statystyczną, może wzbogacić otrzymane rezultaty. Do modelu, opracowanego w ramach moich badań doktorskich, interesujące może być zatem dodanie w przyszłości analiz ankietowych przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw. Kwestionariusze mogłyby zawierać pytania na temat własnej oceny programów proeksportowych (lub ogólnie: poszczególnych instrumentów polityki gospodarczej państwa), stopnia ich wykorzystania, korzyści osiągniętych dzięki tym programom (instrumentom). Takie połączenie w modelu ekonometrycznym, tj. uwzględnienie analiz na podstawie danych jakościowych i ilościowych, trudno spotkać w literaturze polskiej, lecz jest prezentowane w publikacjach światowych. Przy rozszerzeniu modelu może być przydatna współpraca z przedsiębiorstwami zajmującymi się badaniami ankietowymi, jakim jest firma CSRG, która posiada doświadczenie w opracowaniu szeregu ewaluacji i ocen, bazując na analizach opinii.
Drugim możliwym torem rozwoju jest rozszerzenie zakresu badań o kolejne polskie województwa. Obecnie doktorantka prowadzi badania w odniesieniu tylko do regionu Pomorza Zachodniego. Interesujące może być opracowanie modelu, poprzez który dokonuje się porównań między regionami.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:
Uczestniczka dotychczas nie otrzymała nagród i wyróżnień.