Murzyński Dawid

BRANŻA: INŻYNIERIA MATERIAŁOWA, INŻYNIERIA POWIERZCHNI

TEMAT PRACY DOKTORSKIEJ: OTRZYMYWANIE WARSTW TLENKOWYCH DO ZASTOSOWAŃ KATALITYCZNYCH NA FOLII FECRAL I WPŁYW WARUNKÓW EKSPLOATACYJNYCH NA WYBRANE WŁAŚCIWOŚCI TYCH WARSTW

Mgr inż. Dawid Murzyński w roku 2003 ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Koszalińskiej, na kierunku Budowa
i Eksploatacja Maszyn, Eksploatacja i Marketing Pojazdów Samochodowych, Specjalność Systemy Komputerowe w Motoryzacji.
W latach 2003 – 2009 był słuchaczem na Studium Doktoranckim
w zakresie nauk technicznych w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn (wszczęcie przewodu doktorskiego – 26.02.2008).

Doktorant zajmuje się korozją wysokotemperaturową stopów ferrytycznych z zawartością aluminium, badaniami katalitycznymi oraz badaniami właściwości fizykochemicznych materiałów. Od lat współpracuje z przemysłem, w zakresie projektowo badawczym.

ZASTOSOWANIE BADAŃ W BIZNESIE:

Realizowana praca doktorska powinna doprowadzić do opracowania nowej metody otrzymywania nośnika tlenkowego na folii stalowej, stosowanej przy produkcji samochodowych reaktorów katalitycznych. Dotychczas stosowane rozwiązania w wytwarzaniu warstw nośnika na folii stalowej, cechowała trudność w otrzymaniu dobrze rozwiniętej oraz związanej z podłożem warstwy nośnika. Należy nadmienić, że stosowane metody nanoszenia są materiałochłonne oraz pojawia się problem z magazynowaniem i utylizacją używanych kąpieli. Otrzymywanie warstw tlenkowych w procesie wysokotemperaturowego utleniania całkowicie eliminuje ich stosowanie, a biorąc pod uwagę media stanowiące atmosferę utleniającą (powietrze, tlen), aspekt zanieczyszczenia środowiska nie występuje.

Opracowywana metoda upraszcza proces tworzenia samego nośnika, a więc może znaleźć się w obszarze zainteresowań nowopowstałych przedsiębiorstw  podejmujących się produkcji monolitów katalitycznych oraz samochodowych reaktorów katalitycznych. Wysokotemperaturowe utleniania jest technologią łatwą do wdrożenia i w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia asortymentu produkcyjnego już istniejących przedsiębiorstw. Należy także nadmienić, że reaktory katalityczne są stosowane nie tylko w pojazdach samochodowych, ale również w innych dziedzinach przemysłu wymagających użycia silnika spalinowego (tartaki, łodzie, itd.) oraz w miejscach gdzie istnieje zagrożenie emisją szkodliwych związków (kotłownie, elektrownie, elektrociepłownie, ciepłownie).

Badania zrealizowane w pracy doktorskiej powinny przybliżyć wyjaśnienie mechanizmu utleniania, określić wpływ poszczególnych warunków procesu na uzyskiwaną warstwę tlenkową, scharakteryzować właściwości fizykochemiczne oraz określić trwałości warstwy poprzez przeprowadzenie testu w trakcie eksploatacji pojazdu samochodowego. Zadaniem testu jest także uzyskanie informacji dotyczącej stabilności strukturalnej nośnika fazy aktywnej.

Sam proces utleniania wysokotemperaturowego jest rozumiany jako obróbka cieplna na skutek której, uzyskane warstwy tlenkowe są zjawiskiem pożądanym. Jednakże biorąc pod uwagę zastosowanie stali FeCrAl (elementy grzejne, oporowe, kotły, urządzenia do pracy w wysokich temperaturach), gdzie zjawisko utleniania jest niepożądane, poznanie przebiegu procesu utlenia wysokotemperaturowego jest koniecznością, z uwagi na  podjęcie kroków doprowadzających do zwiększenia żywotności wyrobu. Uzyskane wyniki badań wykazują duży potencjał aplikacyjny w innych dziedzinach wiedzy.

PLANY DALSZEGO ROZWOJU:

Biorąc pod uwagę możliwości aplikacyjne do tej pory realizowanej pracy badawczej, plany dalszego rozwoju związane są z dalszym rozwijaniem tej tematyki,  a w szczególności:

  • wykorzystania właściwości antykorozyjnych,
  • poprawiania właściwości wytrzymałościowych powłok
  • otrzymywania warstw tlenkowych opartych na aluminium innymi metodami.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:

Uczestnik dotychczas nie otrzymał nagród i wyróżnień.