Marcjan Krzysztof
BRANŻA: GOSPODARKA MORSKA
TEMAT PRACY DOKTORSKIEJ: BUDOWA MODELU INCYDENTÓW NAWIGACYJNYCH DO OCENY BEZPIECZEŃSTWA NAWIGACYJNEGO NA BAŁTYKU POŁUDNIOWYM
Krzysztof Marcjan, ur. 25 sierpnia 1983 r. w Gorzowie Wielkopolskim, gdzie skończył liceum ogólnokształcące nr. 2 im. Marii Curie Skłodowskiej. Kolejne lata nauki spędził już w Szczecinie na Akademii Morskiej, gdzie w 2009 r. uzyskał tytuł magistra. W tym samym roku rozpoczął pracę na Akademii Morskiej w Zakładzie Bezpieczeństwa Nawigacyjnego w Instytucie Inżynierii Ruchu Morskiego na Wydziale Nawigacyjnym. Doktorant prowadzi zajęcia z przedmiotu Bezpieczeństwa Nawigacji oraz z Urządzeń Nawigacyjnych. Temat pracy doktorskiej jest doktorantowi tym bardziej bliski, ponieważ czas wolny spędza na jachcie żeglując po Zalewie i po Bałtyku, gdzie jest naocznym obserwatorem, jak to „Bezpieczeństwo Nawigacji” w rzeczywistości wygląda.
ZASTOSOWANIE BADAŃ W BIZNESIE:
Wyniki badań przedstawione w pracy doktorskiej mogą zostać wdrożone do użytku poprzez budowę systemu zarządzania ruchem statków. Ze względu na różne charakterystyki akwenów pod względem nawigacyjnym, proponowane modele oparte na konstrukcji probabilistycznej domeny wokół statku, nie mają charakteru uniwersalnego, tym samym każdy odcinek wybrzeża polskiego, bądź każda pojedyncza trasa statku musi być analizowana oddzielnie. W doktoracie badania skupione są na południowo-zachodniej części Morza Bałtyckiego, jednakże skonstruowane narzędzie, po uzyskaniu danych o ruchu statków z innych akwenów, może zostać wdrożone także w innych miejscach.
Kolejnym sposobem na wdrożenie do użytku badań doktoranta jest budowa systemu wspomagania nawigacji, który byłby odpowiedzialny za wskazanie nawigatorowi miejsc o podwyższonym ryzyku kolizji na trasie jego statku. Za miejsca potencjalnie niebezpieczne uznano te, w których skonstruowana domena probabilistyczna jest najmniejsza, a stosunek wypadków do liczby kolizji jest najwyższy. Doktorant brał udział w randze wykonawcy w projekcie „Opracowanie prototypu i wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem transportu morskiego w Polsce”. Proponowany system wspomagania nawigacji poprawi czujność nawigatora, który dzięki temu będzie prowadził właściwą obserwację zarówno wzrokową i słuchową, jak i za pomocą wszystkich dostępnych środków w istniejących okolicznościach i warunkach odpowiednich do pełnej oceny sytuacji i ryzyka zderzenia.
Naturalnym odbiorcą systemu będą polscy armatorzy w tym armatorzy promowi oraz PŻM. Celem systemów wspomagania decyzji (ang. Decision Support Systems – DSS) jest zapewnienie wsparcia decydentom w trakcie procesu podejmowania decyzji. Ogólnie rzecz ujmując, przed podjęciem decyzji o jak najlepszych rezultatach, należy dysponować odpowiednimi informacjami, na których tę decyzję można oprzeć.
Praca doktoranta znalazła zastosowanie w następujących projektach z sektora morskiego:
- Budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu – ZEUS.
- Efficient, Safe and Sustainable Traffic at Sea; akronim: EfficienSea, Projekt międzynarodowy w ramach Programu Regionu morza Bałtyckiego 2007-2013.
- Zintegrowany system oceny dynamicznej rezerwy wody pod stępką statków podchodzących do portów morskich.
- Budowa systemu Pilotowo-Dokującego (PNDS) dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich..
- Maritime Safety - transport and Environment in the Baltic Sea Region; akronim: BalticMaster II.
- Budowa zintegrowanego nieautonomicznego symulatora nawigacyjno-manewrowego jednostek śródlądowych.
PLANY DALSZEGO ROZWOJU:
Województwo zachodniopomorskie jest regionem o olbrzymim potencjale turystycznym z żeglarstwem na czele. Kolejne inwestycje w turystykę regionu zachodniopomorskiego, a w szczególności w branżę związaną z budową marin żeglarskich tj. Zachodniopomorski Szlak Żeglarski, zainspirowały autora do prowadzenia badań w dziedzinie żeglarstwa. Przyszłym celem doktoranta staje się poprawa bezpieczeństwa tej branży turystycznej. Brak świadomości w zakresie występowania miejsc o podwyższonym ryzyku nawigacyjnym zarówno ze strony zawodowych marynarzy na statkach handlowych jak i żeglarzy (nawet tych, z dużym doświadczeniem) jest przyczyną wielu wypadków, których można by uniknąć, bez dużych nakładów finansowych. Prowadzone obecnie badania nad domeną wokół statku nie można bezpośrednio przełożyć na małe jednostki turystyczne, które często nie posiadają urządzeń systemu AIS na wyposażeniu, dlatego poprawa bezpieczeństwa nawigacji stale rosnącej liczby jachtów żaglowych będzie wyzwaniem na najbliższą przyszłość doktoranta.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:
- Nagroda zespołowa (członek zespołu) Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Za osiągnięcia naukowe w zakresie zrealizowania szeregu prac naukowo-badawczych, projektów międzynarodowych oraz wdrożeń na rzecz gospodarki morskiej mających na celu poprawę bezpieczeństwa nawigacji, w tym budowę systemu PNDS( Pilot Navigation and Docking System) w roku 2012.
- Złoty medal na targach innowacyjnych technologii EUREKA w Brukseli za system PNDS. Doktorant w randze wykonawcy. 19.11.2011.
- Nagroda indywidualna III stopnia Rektora Akademii Morskiej w Szczecinie za osiągnięcia naukowe w 2013. Szczecin 15 września 2014 r.