Należy zwrócić uwagę, iż wzmiankowane wyżej Wytyczne obligują Beneficjenta do uzyskania od uczestników projektów różnego rodzaju dokumentów, związanych z różnymi etapami ich udziału w projekcie.
Wskazane w Podrozdziale 3.6 Wytycznych zasady weryfikowania kwalifikacji uczestników określają, co następuje:
„2)Z chwilą przystąpienia do projektu każdy uczestnik projektu podpisuje deklarację uczestnictwa w projekcie, która zawiera co najmniej:
- wyrażenie woli uczestniczenia w projekcie,
- oświadczenie uczestnika o spełnieniu kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie,
- datę i podpis uczestnika projektu,
- pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą.
3) Udział uczestnika w projekcie rozpoczyna się od dnia podpisania przez niego ww. deklaracji."
Jeżeli jednym z kryteriów kwalifikowalności, uprawniającym do udziału w projekcie, jest wykazanie przez przedsiębiorcę lub osobę prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, iż osiąga on dochody pozwalające na pokrycie wkładu prywatnego w wysokości określonej przez wnioskodawcę, a jednocześnie, ze względu na okoliczności związane z trybem rozliczania się przez nich z ZUS i US, na dzień składania deklaracji uczestnictwa w projekcie nie będą oni dysponowali dokumentami źródłowymi na potwierdzenie wysokości uzyskiwanych wynagrodzeń/przychodów, to w opinii IP można to zweryfikować na podstawie oświadczeń uczestników, które będą integralną częścią ich deklaracji uczestnictwa. Dodatkowo, dla pełniejszej kontroli, można ich zobowiązać od dostarczenia dokumentów źródłowych, w terminie późniejszym, po ich uzyskaniu.
Niezależnie jednak od tego, Wytyczne w podrozdziale 4.11 mówią o konieczności dokumentowania wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią:
„(...)wkład wnoszony przez pracodawcę w przypadku szkoleń dla przedsiębiorców w formie wynagrodzenia pracownika skierowanego na szkolenie i poświadczone Beneficjentowi są kwalifikowalne pod warunkiem, że zostały one poniesione zgodnie z przepisami krajowymi, z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości."
2) Wysokość wkładu wynikającego z dodatków lub wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią na rzecz uczestników projektu w ramach PO KL musi wynikać z dokumentacji księgowej podmiotu wypłacającego i może podlegać kontroli. Wysokość wkładu powinna odnosić się wyłącznie do okresu, w którym uczestnik projektu uczestniczy we wsparciu, z zastrzeżeniem, iż za ten okres przysługuje mu jednocześnie dodatek lub wynagrodzenie.
3) Beneficjent realizujący projekt w ramach PO KL, w którym występuje powyższy wkład, rozlicza go w ramach projektu na podstawie oświadczenia składanego przez podmioty wypłacające, przy czym oświadczenie to powinno pozwalać na identyfikację poszczególnych uczestników projektu oraz wysokości wkładu w odniesieniu do każdego z nich.
Oświadczenia te będą stanowiły podstawę do rozliczenia wkładu prywatnego we wnioskach o płatność.
Uczestnicy projektu zawierają z wnioskodawcą umowę dotyczącą ich udziału w projekcie, która powinna wskazywać, iż wkład prywatny musi zostać pokryty we wskazanej wysokości i na wypadek stwierdzenia post factum, iż wnioskodawca nie uzyskał przychodu pozwalającego na pokrycie wkładu za okres uczestnictwa w projekcie będzie on zobowiązany do zwrotu środków lub zmiany formy wnoszenia wkładu prywatnego na mieszaną lub gotówkową.
Ponadto rekomenduje się, aby w przypadku przedsiębiorców - właścicieli firm oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wkład prywatny był wnoszony w formie pieniężnej (gotówkowej). W szczególności, jeżeli istnieje problem z właściwym udokumentowaniem dochodu oraz czasu pracy takich osób i podmiotów.