Interpretacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotycząca obowiązku prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej przez beneficjentów.
Przepisy art. 60 lit. d) rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. U. L. 210 z 31.07.2006, str. 25) wprowadzają wymóg, aby beneficjenci oraz inne podmioty uczestniczące w realizacji projektów utrzymywały odrębny system księgowy albo odpowiedni kod księgowy dla wszystkich transakcji związanych z danym projektem. Konieczność prowadzania wyodrębnionej ewidencji księgowej jest warunkiem zawartym w umowie/decyzji o dofinansowanie projektu w ramach PO KL (w przypadku projektów systemowych w Poddziałaniu 6.1.3 w Podziałaniu 7.1.1 i 7.1.2 - w umowie ramowej).
Ze względu na rodzaj prowadzonej ewidencji i możliwość jej wykorzystania dla zapewnienia odrębnego ujęcia transakcji związanych z projektem, beneficjentów w ramach PO KL można podzielić na 3 grupy:
- beneficjentów prowadzących pełną księgowość;
- beneficjentów prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów;
- pozostałych beneficjentów (nie prowadzących pełnej księgowości ani podatkowej księgi przychodów i rozchodów).
W przypadku beneficjentów prowadzących pełną księgowość wymóg zapewnienia odrębnego systemu księgowego albo odpowiedniego kodu księgowego oznacza prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej nie zaś odrębnych ksiąg rachunkowych. Jednostka może tego dokonać poprzez odpowiednie zmiany w polityce rachunkowości polegające na:
- wprowadzeniu dodatkowych kont syntetycznych, analitycznych i pozabilansowych, pozwalających na wyodrębnienie operacji związanych z danym projektem, w układzie umożliwiającym spełnienie wymagań w zakresie sprawozdawczości i kontroli, w szczególności w zakresie sporządzania zestawienia z komputerowego systemu księgowego stanowiącego załącznik do wniosku beneficjenta o płatność, lub
- wprowadzeniu odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z danym projektem. Wyodrębniony kod księgowy oznacza odpowiedni symbol, numer, wyróżnik stosowany przy rejestracji, ewidencji lub oznaczeniu dokumentu, który umożliwia sporządzanie zestawień w określonym przedziale czasowym ujmujących wszystkie operacje związane z projektem oraz obejmujących przynajmniej następujący zakres danych: nr dokumentu źródłowego, nr ewidencyjny lub księgowy dokumentu, datę wystawienia dokumentu, kwotę brutto, netto dokumentu. Beneficjent stosując rozwiązanie polegające na wprowadzeniu kodu księgowego zobowiązany jest przy składaniu wniosku o płatność do sporządzania techniką komputerową w postaci arkusza kalkulacyjnego (oraz załączania wydruku) „Zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem".
W przypadku beneficjentów prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów wymóg zapewnienia wyodrębnionej dla projektu ewidencji może być spełniony jedynie poprzez wprowadzenie odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z danym projektem. Wyodrębniony kod księgowy oznacza odpowiedni symbol, numer, wyróżnik stosowany przy rejestracji, ewidencji lub oznaczeniu dokumentu, może być umieszczony w kolumnie „Uwagi" lub „Adnotacje" podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zastosowany kod księgowy powinien umożliwiać sporządzanie zestawień w określonym przedziale czasowym ujmujących wszystkie operacje związane z projektem oraz obejmujących przynajmniej następujący zakres danych: nr dokumentu źródłowego, numer w książce przychodów i rozchodów, datę wystawienia dokumentu, kwotę brutto lub netto dokumentu. Beneficjent zobowiązany jest przy składaniu wniosku o płatność do sporządzania techniką komputerową w postaci arkusza kalkulacyjnego (oraz załączania wydruku) „Zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem".
W przypadku beneficjentów nie prowadzących pełnej księgowości ani podatkowej księgi przychodów i rozchodów wymóg zapewnienia wyodrębnionej dla projektu ewidencji może być spełniony jedynie poprzez (łączne):
- comiesięczne sporządzanie techniką komputerową w postaci arkusza kalkulacyjnego „Zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki dotyczące projektu nr ... w miesiącu : .../rok". Zestawienia miesięczne sporządzane są w celu bieżącego ewidencjonowania, monitorowania oraz kontroli wydatków dotyczących projektu. Przedstawione zestawienie jest tożsame co do konstrukcji i zasad wypełniania z załącznikiem „Zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem". Po zakończeniu miesiąca kalendarzowego zestawienie powinno zostać wydrukowane i podpisane przez osobę sporządzającą i zatwierdzającą oraz dołączone do dokumentacji projektu potwierdzającej poniesione wydatki. Wersja elektroniczna powinna zostać zarchiwizowana lub konstrukcja arkusza kalkulacyjnego powinna umożliwiać uzyskanie w okresie późniejszym danych dotyczących poszczególnych minionych miesięcy kalendarzowych.
- comiesięczne sporządzanie techniką komputerową w postaci arkusza kalkulacyjnego „Kumulatywnego zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki dotyczące projektu nr ... na koniec miesiąca : .../rok". Zestawienie kumulatywne obejmuje wydatki od początku realizacji projektu do końca danego miesiąca rozliczeniowego, sporządzane jest poprzez narastające ujęcie danych zawartych w miesięcznych zestawieniach. Po zakończeniu miesiąca kalendarzowego zestawienie powinno zostać wydrukowane i podpisane przez osobę sporządzającą i zatwierdzającą oraz dołączone do dokumentacji projektu potwierdzającej poniesione wydatki. Wersja elektroniczna powinna zostać zarchiwizowana lub konstrukcja arkusza kalkulacyjnego powinna umożliwiać uzyskanie w okresie późniejszym danych według stanu na koniec poszczególnych minionych miesięcy kalendarzowych.
- sporządzanie przy składaniu wniosku o płatność arkusza kalkulacyjnego (oraz załączania wydruku) „Zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem" za okres, którego wniosek dotyczy. Dokumentacja w wersji papierowej i elektronicznej dotycząca złożonego wniosku
- płatność powinna być archiwizowana przez beneficjenta.