Pytania ogólne
Czy praca w formie wolontariatu może być wkładem własnym? Jak go należy obliczyć?
Praca w formie wolontariatu może być wkładem własnym. Warunki takiej pracy określa Porozumienie o wykonywaniu świadczeń wolontarystycznych. Wyliczenie kosztu pracy wolontariusza następuje na podstawie stawek brutto obowiązujących w danej instytucji (nie rynkowych). Ponadto wolontariusz powinien być świadomy nieodpłatnego zaangażowania w projekcie. Dodatkowo niezbędne jest wypełnianie Karty czasu pracy dla wolontariusza.
Jaka może być forma zabezpieczenia uczestnictwa w projekcie beneficjentów ostatecznych
Zaleca się stosowanie w pierwszej kolejności metod zapewniania pełnego uczestnictwa w szkoleniach lub studiach podyplomowych, np. wydawanie zaświadczenia o uczestnictwie w szkoleniu potwierdzające obecność uczestnika w co najmniej 80% godzin lekcyjnych objętych szkoleniem, tworzenie list rezerwowych uczestników, potwierdzanie obecności, tworzenie większych grup szkoleniowych z założeniem braku 100% frekwencji.
Nie należy natomiast stosować kaucji zwrotnych od uczestników szkoleń i studiów podyplomowych w ramach projektów realizowanych w ramach PO KL, jako że może to wpływać na ograniczenie dostępu do wsparcia przez np. osoby ubogie, czy też mikro i małe przedsiębiorstwa, nie dysponujące odpowiednim kapitałem na pokrycie kosztów kaucji. Zaleca się natomiast stosowanie w pierwszej kolejności innych metod zapewniania pełnego uczestnictwa w szkoleniach lub studiach podyplomowych, np. wydawanie zaświadczenia o uczestnictwie w szkoleniu potwierdzające obecność uczestnika w co najmniej 80% godzin lekcyjnych objętych szkoleniem, tworzenie list rezerwowych uczestników, potwierdzanie obecności, tworzenie większych grup szkoleniowych z założeniem braku 100% frekwencji.
Czy można przekazać po zakończeniu realizacji projektu beneficjentom ostatecznym zakupiony na potrzeby realizacji projektu środek trwały.
Przekazanie środków trwałych na rzecz beneficjentów ostatecznych po zakończeniu realizacji projektu możliwe jest w przypadku gdy jest powiązane z celem projektu. Samo przekazanie środków trwałych uczestnikom projektu, którzy wcześniej wykorzystywali je np. w celu nauki zawodu, nie zmierza do realizacji tych celów. Ponadto w przypadku realizacji projektów, w których środki trwałe wykorzystywane są w krótkim okresie czasu należy również zwrócić uwagę na zasadność zakupu a nie wynajmu lub innych alternatywnych źródeł pozyskania środków trwałych.
Natomiast w przypadku, gdy projekt zakłada wykorzystanie środków trwałych np. w celu przeszkolenia uczestników projektu a następnie przekazania powyższych środków trwałych przedmiotowym osobom w celu podjęcia własnej działalności gospodarczej - wówczas przekazanie danego środka trwałego mogłoby być uzasadnione.
Natomiast w przypadku beneficjenta realizującego projekt nie dopuszcza się możliwości zbycia środków trwałych za uzyskaniem korzyści majątkowych w okresie 5 lat od zakończenia realizacji projektu w ramach PO KL. W przypadku naruszenia powyższego przepisu, beneficjent zostanie wezwany do zwrotu środków wykorzystanych na zakup środków trwałych wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych
Jak prawidłowo wypełnić wniosek o dofinansowanie projektu w części 3.2.1 Przewidywana liczba osób/ instytucji objętych wsparciem EFS w ramach projektu i ich status (rubryki: „Bezrobotni” oraz „Osoby nieaktywne zawodowo”).
Bezrobotni - oznacza osobę bezrobotną w rozumieniu Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99 z 2004 r., Poz. 1001, z poz. zm.), w szczególności osobę, która jednocześnie jest osobą:
- niezatrudnioną i niewykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia,
- nieuczącą się w szkole, z wyjątkiem szkół dla dorosłych lub szkół wyższych w systemie wieczorowym albo zaocznym,
- zarejestrowaną we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie pracy,
- ukończyła 18 lat i nie ukończyła 60 lat w przypadku kobiet lub 65 lat w przypadku mężczyzn.
Osoby nieaktywne zawodowo - oznacza osobę pozostającą bez zatrudnienia, która jednocześnie nie zalicza się do kategorii bezrobotni.
Interpretacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w sprawie kwalifikowalności podatku VAT.
- W przypadku projektów składanych w partnerstwie, jeżeli podmioty realizujące projekt mają różne sytuacje w odniesieniu do możliwości kwalifikowania podatku VAT to w punkcie 4.5 Wniosku o dofinansowanie należy ująć podatek VAT jako koszt kwalifikowany i w budżecie projektu wykazać kwoty brutto wyłącznie w przypadku tych zakupów towarów i usług, w odniesieniu do których VAT jest kwalifikowany. Jednocześnie w szczegółowym budżecie projektu beneficjent powinien umieścić w uzasadnieniu opis wskazujący pozycje szczegółowego budżetu, w którym wykazano VAT oraz określenie kogo dotyczy podatek, lidera czy partnera (którego) projektu.
- Do wniosku o dofinansowanie projektu należy wpisać dane zgodne ze stanem faktycznym obowiązującym na dzień złożenia wniosku. W przypadku projektów partnerskich Oświadczenie o kwalifikowalności VAT powinni złożyć zarówno lider jak i wszyscy partnerzy uczestniczący w realizacji projektu. Osoba podpisująca powyższe oświadczenie zobowiązuje się do zwrotu podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające jego odzyskanie.
- W przypadku odliczenia podatku VAT na podstawie proporcji określonej w § 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatek VAT nie może być kosztem kwalifikowanym w projekcie z uwagi na brak pewności odnośnie niemożności jego odzyskania. W takim przypadku VAT zgodnie z Zasadą nr 7 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r nie może być kosztem kwalifikowanym: „VAT podlegający zwrotowi nie może, w żadnym przypadku, być uważany za koszt kwalifikowany, nawet wtedy, gdy beneficjent końcowy lub indywidualny odbiorca pomocy nie uzyska jego zwrotu".
Czy można łączyć różne projekty w ramach poszczególnych działań tego samego priorytetu?
Nie jest możliwe łączenie w ramach jednego wniosku o dofinansowanie projektu typów operacji z różnych Działań. Wynika to z faktu, iż na każde działanie przeznaczone są odrębne alokacje finansowe oraz z tego, iż każde z działań służy realizacji odrębnych celów.
W jaki sposób zostały podzielone pieniądze na realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki?
Zgodnie z Narodową Strategią Spójności na lata 2007-2015 (do pobrania na stronie: www.mrr.gov.pl), województwo zachodniopomorskie, w ramach regionalnego komponentu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będzie dysponowało kwotą 306,51 mln euro, przy czym 85% kwoty 260,54 mln euro pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a pozostałe 15% kwoty 45,97 mln euro pochodzi ze środków krajowych.
Szczegółowy sposób wyliczenia alokacji na poszczególne województwa został przedstawiony w Rozdziale VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, dotyczącym jego finansowania. (do pobrania na stronie: www.pokl.wup.pl). Podział środków na poszczególne Priorytety i Działania został zaproponowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Jednakże, w uzasadnionych przypadkach, Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ma możliwość przesuwania środków (do 30 % wartości Działania), pomiędzy działaniami w ramach Priorytetu.
Kto odpowiada za ocenę projektu, a później prowadzenie i rozliczanie projektu?
Zgodnie z Systemem wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, za całość operacji związanych z realizacją PO KL odpowiada Instytucja Zarządzająca - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Instytucja przekazuje, na podstawie umów i porozumień, część kompetencji, związanych z organizacją procesu oceny projektów, ich rozliczania, monitorowania i kontroli, Instytucjom Pośredniczącym.
W województwie zachodniopomorskim, zadania Instytucji Pośredniczącej, związane z realizacją komponentu regionalnego PO KL wykonuje, w imieniu Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego, Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie, który odpowiada za ogłoszenie konkursów, ocenę projektów oraz ich późniejsze prowadzenie i rozliczanie.
Czy stypendia i dodatki (szkoleniowe, stażowe i inne) należy traktować jako kwoty brutto czy netto?
Kwoty stypendiów i dodatków (szkoleniowych, stażowych i innych) wypłacane odpowiednio uczestnikom projektu należy traktować jako kwoty brutto, czyli kwoty nie pomniejszone o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne, opłacane na podstawie przepisów odrębnych
Jak we wniosku wykazać oddolny charakter inicjatywy lokalnej?
Na potrzeby realizacji PO KL za oddolną inicjatywę lokalną należy uznać projekt o zasięgu lokalnym, skierowany do określonej grupy docelowej (w tym przypadku mieszkańców gmin wiejskich, wiejsko – miejskich i miast do 25 tys. mieszkańców) zakładający udział grupy docelowej w formułowaniu założeń i realizacji projektu. Charakter inicjatywy wymusza na projektach realizowanych w ramach Działania, iż udzielane wsparcie musi wynikać w jakiś sposób z potrzeby społeczności lokalnej np. służyć rozwiązaniu problemu zdiagnozowanego przez tą społeczność lub służyć pobudzeniu aktywności tj. zwiększeniu własnych zdolności społeczności lokalnej do diagnozowania i rozwiązywania problemów w zakresie objętym Działaniem. Tym samym oddolne inicjatywy lokalne wpisują się w realizację zasady empowerment czyli udziału grup napotykających na problemy społeczne w identyfikacji potrzeb i zakresu wsparcia na etapie przygotowania i realizacji projektu. Zasada empowerment jest stosowana w celu zaangażowania się i podniesienia rzeczywistej zdolności tych grup do wpływania na sprawy, które ich dotyczą i zwiększenia w ten sposób efektywności projektów.
Strona 7 z 9 stron
‹ Pierwsza < 5 6 7 8 9 >