Pytania ogólne
Czy Beneficjent może wybrać rodzaj rozliczania, czy też zależy od systemu księgowego w danej firmie? Czy Instytucja Pośrednicząca narzuca wybór danego rozliczenia?
Instytucja przygotowująca projekt sama decyduje o formie rozliczania projektu. Koszty pośrednie mogą być rozliczane na dwa sposoby: ryczałtowo lub na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków, (tj. bez stawki ryczałtowej, z pełnym udokumentowaniem wydatków). Wojewódzki Urząd Pracy jako Instytucja Pośrednicząca we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim nie narzuca żadnej z form rozliczenia.
Czy wnioski o płatność są rozliczane kwartalnie?
godnie z Zasadami Finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, wniosek o płatność jest składany w terminach określonych w umowie o dofinansowanie projektu, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące oraz - w przypadku końcowego wniosku o płatność - nie później niż 30 dni kalendarzowych od zakończenia okresu realizacji projektu.
Jeśli projekt rozpoczyna się 01.09.2009, to pierwsze rozliczenie będzie po 30 listopada 2009 r.
Zalecane jest, aby wnioski o płatność składane były nie później niż w terminie 10 dni roboczych od zakończenia okresu rozliczeniowego. Projektodawca przedstawia Harmonogram płatności (załącznik nr 5.4.3 do dokumentacji konkursowej) w którym określa kwotę transzy dotacji rozwojowej, okres za jaki będzie składany wniosek o płatność oraz kwotę planowanych całkowitych wydatków do rozliczenia.
Czy istnieje jakaś konkretna interpretacja terminu kompetencje kluczowe?
Termin "kompetencje kluczowe" zawarty w załączniku V do Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 z dnia 1 czerwca 2010 r. jest terminem obligatoryjnym.
Decyzję o indywidualnej interpretacji poszczególnych elementów wykładni zawartej w ww. załączniku, podejmuje projektodawca, a jej racjonalność (wykorzystanie twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć za pośrednictwem szeregu środków wyrazu), będzie oceniana przez Komisję Oceny Projektów.
Co należy rozumieć pod pojęciem „obszary wiejskie”?
Zgodnie z definicją GUS obszary wiejskie należy rozumieć jako tereny położone poza granicami administracyjnymi miast - obszary gmin wiejskich oraz część wiejska gminy miejsko-wiejskiej.
Jednocześnie podkreślamy, iż opracowany został przez Instytucję Zarządzającą Podręcznik wskaźników Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, zawierający ww. definicję obszarów wiejskich.
Gdzie należy przypisać uczestnika, gdy nie można przypasować go do zdefiniowanych podkategorii?
W instrukcji do wniosku beneficjenta o płatność „W przypadku, kiedy w ramach kategorii głównych tabeli określonych wg statusu osoby na rynku pracy, brak możliwości przypisania uczestnika do zdefiniowanej podkategorii, wskazujemy go tylko w ramach kategorii głównej" wynika, iż projektodawca nie wykazuje uczestnika projektu w ramach podkategorii, które go nie dotyczą. W takiej sytuacji, projektodawca powinien wykazać uczestnika projektu w ramach kategorii głównej.
Który dzień należy uznać za rozpoczęcie udziału uczestnika w projekcie?
Zgodnie z pkt. 3.6 Podrozdział 6 Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w momencie rekrutacji uczestnik projektu podpisuje deklarację uczestnictwa w projekcie. Rozpoczęcie udziału uczestnika w projekcie liczone jest od dnia podpisania przez niego ww.deklaracji.
Interpretacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w sprawie możliwości ubiegania się o dofinansowanie z EFS przez jednostki samorządu terytorialnego
Jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 169 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w celu realizacji zadań publicznych, na mocy art. 9 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 6 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, jak również art. 45 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, mogą tworzyć jednostki organizacyjne.
Jednostki te mogą być "niesamoistne", czyli niewyodrębnione ze struktury jednostki, działające w ramach osobowości prawnej gminy, powiatu lub województwa albo "samoistne", którymi są gminne lub powiatowe jednostki organizacyjne wyposażone w osobowość prawną. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych do pierwszej kategorii zalicza jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych oraz samorządowe fundusze celowe nieposiadające osobowości prawnej. Jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są więc m.in. szkoły, przedszkola, i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez gminę (art. 79 ust. 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty), gminne ośrodki pomocy społecznej (art. 17, ust. 1 pkt 18 Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej), niektóre gminne przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjne (art. 2 pkt 4 Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków), powiatowe urzędy pracy (art. 9, ust 2 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Samorządowymi jednostkami organizacyjnymi wyposażonymi w osobowość prawną są natomiast m.in. utworzone przez gminę spółki prawa handlowego, instytucje kultury (art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej), publiczne zakłady opieki zdrowotnej (art. 35b ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej).
Jeżeli gmina, powiat lub województwo wykonuje swoje zadania poprzez utworzoną przez siebie jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, podmiotem występującym w obrocie prawnym jest gmina, powiat lub województwo. Jednocześnie jednostki te w obrocie prawnym funkcjonują jako jednostki samorządu terytorialnego (statio municipi). Jednakże posiadają one pewną samodzielność w zakresie gospodarki finansowej oraz gospodarowania mieniem przekazanym w zarząd. Należy także podkreślić, iż w wielu przypadkach właściwe ustawy nakazują wręcz stworzenie konkretnej, nazwanej jednostki, której celem jest realizacja zadań publicznych określonych zarówno ustawami kompetencyjnymi jak również ustawami regulującym konkretną sferę zadań publicznych.
W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowane są projekty w obszarze rynku pracy, pomocy społecznej i edukacji, adresowane wprost do konkretnych instytucji samorządowych, będących jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, określonych przez właściwe ustawy. Dlatego też dopuszcza się możliwość występowania o dofinansowanie projektu oraz realizację tego projektu w ramach PO KL, jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego nieposiadającej osobowości prawnej działającej zawsze w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
Aby jednak takie działanie było skuteczne, każda czynność cywilnoprawna dokonana przez kierownika gminnej, powiatowej i wojewódzkiej jednostki organizacyjnej musi opierać się na pełnomocnictwie. Sąd Najwyższy w wyroku z 19 stycznia 1993 r. (sygn. akt III CZP 160/92, opubl. OSNC 1993/6/102), zwrócił uwagę, iż „kierownik jednostki organizacyjnej gminy może występować w jej imieniu tylko w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa". Kwestię pełnomocnictwa reguluje z art. 47 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 48 ust. 2 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz art. 56 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa jak również część ustaw dotyczących relacji konkretnych zadań m.in. art. 9 ust. 7 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W związku z powyższymi uwagami, jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, we wniosku o dofinansowanie projektu powinny w punkcie 2.1 Nazwa projektodawcy wpisać jednostkę samorządu terytorialnego (np. gmina, powiat) / (łamaną przez) nazwę jednostki budżetowej realizującej projekt (np. szkoły), natomiast w punktach od 2.2. do 2.7. powinny posługiwać się danymi jednostki.
Przyjmując rozwiązanie pozwalające na potraktowanie jednostki organizacyjnej JST, działającej zawsze w imieniu i na rzecz JST, jako beneficjenta, należy także uznać, że jednostka organizacyjna JST nieposiadająca osobowości prawnej może występować w roli partnera wobec innych jednostek organizacyjnych tej samej JST. Aby uniknąć zawierania umów z samym sobą, IZ PO KL proponuje, aby partnerstwa zawierane były i funkcjonowały na mocy odpowiedniej uchwały podjętej przez JST, w której określone zostałyby zasady tego partnerstwa. Oznacza to, że w sytuacji gdy jednostka organizacyjna JST chce zostać partnerem innej jednostki musi mieć zgodę wyrażoną w uchwale jej organu założycielskiego.
Zgodnie z Ustawą z 7 września 1991 roku o systemie oświaty szkoły i placówki niepubliczne mogą być zakładane przez osoby prawne i fizyczne, po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Zarówno osoby prawne jak i osoby fizyczne wedle art. 5 Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenie polityki rozwoju mogą być beneficjentami realizującymi projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. W związku z powyższym, podobnie jak w przypadku szkół i placówek publicznych należy przyjąć, iż szkoła lub placówka niepubliczna może ubiegać się o dofinansowanie, uzyskawszy uprzednio pełnomocnictwo swojego organu założycielskiego (gdy organem założycielskim jest osoba prawna inna niż organ prowadzący).
W sytuacji gdy organem założycielskim jest osoba fizyczna prowadząca daną szkołę lub placówkę, pełnomocnictwo nie jest wymagane. Wówczas beneficjentem jest osoba fizyczna prowadząca działalność oświatową.
W odniesieniu do jakich sytuacji obowiązują dni robocze, a jakich dni kalendarzowe?
W odniesieniu do przywołanych ww. terminów dotyczących:
- oceny formalnej,
- oceny merytorycznej,
- negocjacji,
- podpisania umowy o dofinansowanie projekty (dostarczenia w określonym czasie załączników do umowy), obowiązują - zgodnie z Zasadami dokonywania wyboru projektów - dni robocze. Natomiast w przypadku procedury odwoławczej, przez „dni" należy rozumieć dni kalendarzowe
Jak należy przygotować wniosek o dofinansowanie projektu w ramach POKL.
Wniosek musi zostać przygotowany za pomocą aplikacji Generator Wniosków Aplikacyjnych (wersja 6.4). Dostęp do tej aplikacji można uzyskać za pośrednictwem stron internetowych www.efs.gov.pl oraz www.generatorwnioskow.efs.gov.pl
Strona 6 z 9 stron ‹ Pierwsza < 4 5 6 7 8 > Ostatnia ›