Pytania ogólne
Co to jest Lokalna Grupa Działania ?
Lokalna Grupa Działania (LGD) to grupa osób reprezentujących miejscową społeczność i zaangażowanych w działania na rzecz rozwoju lokalnego. Lokalne Grupy Działania w formie stowarzyszenia tworzone są na podstawie art. 15 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.).
Czy w przypadku projektów oddolnych inicjatyw lokalnych na obszarach wiejskich projektodawca musi przedstawić potencjał finansowy do realizacji projektu?
W przypadku projektów dotyczących oddolnych inicjatyw lokalnych na obszarach wiejskich (Działania 6.3, 7.3 i 9.5) projektodawca w pkt. 3.6 wniosku opisuje tylko doświadczenie. Nie przedstawia natomiast informacji potwierdzających potencjał finansowy jego i ewentualnych partnerów do realizacji projektu.
Wyjaśnienia Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczące stosowania ogólnego kryterium formalnego rocznych obrotów projektodawcy i partnerów.
Zgodnie z brzmieniem ogólnego kryterium formalnego przyjętego uchwałą Komitetu Monitorującego PO KL oraz zawartego w Załączniku nr 8 do Zasad dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL należy zweryfikować , czy „roczny obrót projektodawcy i partnerów ( o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie ( zgodnie z zapisami pkt.3.6 wniosku oraz z budżetem projektu)".
Należy zaznaczyć, iż celem ww. kryterium jest weryfikacja, czy łączny obrót projektodawcy i partnerów jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie.
W konsekwencji w sytuacji, kiedy projektodawca przedstawia wyłącznie informację na temat potencjału finansowego swojego partnera, który sam w sobie jest wystarczający do spełnienia przedmiotowego kryterium formalnego, należy przyjąć, że kryterium to zostało spełnione.
Dokument Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL nie przewiduje wyłączeń przedmiotowych spod przedmiotowego kryterium formalnego. Natomiast ze względu na różnice w gospodarce finansowej pomiędzy projektodawcami, wynikające z ich statusu prawnego, ww. dokument wskazuje, iż w przypadku podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej i jednocześnie niebędących jednostkami sektora finansów publicznych jako obroty należy rozumieć wartość przychodów ( w tym przychodów osiągniętych z tytułu otrzymanego dofinansowania na realizację projektów), a w przypadku jednostek sektora finansów publicznych - wartość wydatków poniesionych w poprzednim roku przez danego projektodawcę/partnera". Natomiast zgodnie z § 1 ust.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.11.2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędącymi spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 137, poz.1539, z późn. zm), przepisów rozporządzenia nie stosuje się do kościelnych osób prawnych nieprowadzących działalności gospodarczej, które prowadzą rachunkowość według zasad określonych przez wewnętrzne przepisy kościelne, dotyczące tych jednostek. W takiej sytuacji projektodawca ma obowiązek wykazania swojego potencjału finansowego rozumianego jako wartość przychodów zgodnie z ww. wewnętrznymi zasadami swojej gospodarki finansowej.
Czy istnieje dokument dotyczący prowadzenia ewidencji godzin i zadań przez personel projektu POKL.
Instytucja Zarządzająca PO KL opracowała dokument pt. Prowadzenie ewidencji godzin i zadań przez personel projektu POKL- zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL z 22 listopada 2010 r. - w którym przykładowo zestawiono formy zatrudniania personelu projektu w kontekście wymogu prowadzenia ewidencji godzin i zadań. Dokument został umieszczony na stronie internetowej www.efs.gov.pl w zakładce Dokumenty - Interpretacje Instytucji Zarządzającej -Kwalifikowalność.
Stanowisko IZ PO KL dotyczące interpretacji definicji personelu projektu z dnia 29.06.2011 r.
W ślad za zmianą interpretacji definicji personelu projektu przedstawioną przez IZ POKL z dnia 17 czerwca b.r. w kontekście zatrudniania do projektu osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz mając na uwadze warunki rozliczania wynagrodzenia wyżej wspomnianych osób zaangażowanych do projektów PO KL zgodnie z obowiązującymi uprzednio zasadami, IZ przekazała co następuje:
Zmieniona interpretacja dotycząca personelu projektu, przekazana pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. (znak:DZF-IV-82252-351-MU/11) ma wpływ na sposób angażowania do projektu osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w szczególności w zakresie stosowania przepisów sekcji 3.1.3.1- Zasada konkurencyjności oraz podrozdziału 4.5 - Koszty związane z zatrudnianiem personelu Wytycznych. W wyniku interpretacji IZ przekazanej 1 marca b.r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie stanowiły personelu projektu i tym samym nie miały przy ich zatrudnianiu zastosowania wyłączenia przewidziane w zasadzie konkurencyjności. Jednocześnie, osoby te, jako nie stanowiące personelu projektu, nie były zobligowane do prowadzenia ewidencji godzin i zadań, o której mowa w podrozdziale 4.5 Wytycznych.
Wobec powyższego, w opinii IZ PO KL, o ile beneficjent zastosował się do interpretacji IZ z dnia 1 marca br. ( znak: DZF-IV-82252-118-MU/11 NK:28930/11) należy przyjąć, iż rozliczenie kosztów wynagrodzeń ww. osób zaangażowanych do projektu zgodnie z tą interpretacją, powinno nastąpić w myśl zasad z niej wynikających, tj. jako zakup usług. Jednocześnie, mając na uwadze konieczność zapewnienia okresu przejściowego dla interpretacji przekazanej w dniu 17 czerwca br., IZ dopuszcza możliwość zaangażowania do projektu osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą na zasadach na zasadach wynikającychz interpretacji z dnia 1 marca br. do dnia 30 czerwca br. Nie wyłącza to jednak możliwości stosowania się przez beneficjentów do nowej interpretacji od dnia 17 czerwca b.r.
Stanowisko IZ PO KL dotyczące interpretacji definicji personelu projektu z dnia 17.06.2011r.
Definicja personelu projektu została określona w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL. Zgodnie z Wytycznymi personelem projektu
są osoby zaangażowane do realizacji zadań w ramach projektu, które osobiście wykonują zadania w ramach projektu, tj. w szczególności osoby zatrudnione
na podstawie stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego, osoby samo zatrudnione, osoby współpracujące w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U.Nr 205, po 1585, z późn. zm.) oraz osoby wykonujące świadczenia w formie wolontariatu. Zapisy Wytycznych nie wskazują zatem jednoznacznie na fakt, iż osoby prowadzące działalność gospodarczą ( z wyłączeniem osób samo zatrudnionych, o których mowa w sekcji 4.5.3 Wytycznych) stanowią lub też nie personel projektu.
O ile przy zatrudnianiu osób fizycznych na podstawie stosunku pracy czy umowy zlecenia bądź o dzieło problem interpretacyjny nie występuje, o tyle pojawił się
w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Niemniej jednak, na podstawie uzyskanej ekspertyzy prawnej można stwierdzić, iż każda
z form zaangażowania personelu do projektu daje możliwość kształtowania jej tak, aby pozwolić zamawiającemu ( w tym przypadku: beneficjentowi)
na wyegzekwowanie realizacji umowy przez konkretną, wskazaną w umowie osobę.Tym samym, jeżeli umowa zawierana jest z osoba fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą jako personelem projektu, możliwe jest nałożenie obowiązku osobistej realizacji umowy na osobę prowadzącą przedmiotową działalność gospodarczą. Wówczas należy w sposób wyraźny i jednoznaczny nałożyć w zapisach umowy obowiązek realizacji umowy przez konkretną osobę.
Jednocześnie w celu wyeliminowania wszelkich wątpliwości co do osobistej realizacji wykonywanej przez personel projektu umowy należałoby w sposób jednoznaczny i precyzyjny wyłączyć zarówno możliwość podzlecania usług nią objętych osobom trzecim, jak i wskazać konkretną osobę, która miałaby realizować umowę. Należy także podkreślić, iż postanowienia umowy wskazujące osobę, która osobiście miałaby wykonywać zadania po stronie wykonawcy są całkowicie dopuszczalne i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego.
Wobec powyższego IZ PO KL informuje, iż w ramach projektów PO KL nie ma podstaw do wyłączenia jako personelu projektu osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą bez względu na to, czy zatrudniają one pracowników czy nie, pod warunkiem osobistego wykonywania zadań przez te osoby.
Opinia IZ w sprawie kwalifikowalności dodatków do wynagrodzeń w ramach projektów realizowanych w POKL ?
Wynagrodzenie za pracę w ramach projektu PO KL może być przyznane w formie dodatku do podstawowego (pozaprojektowego) wynagrodzenia.
Zgodnie z podrozdz.4.5.1 pkt 5) Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL ( dalej: Wytyczne) wydatkami kwalifikowanymi związanymi
z wynagrodzeniem personelu mogą być dodatki do wynagrodzeń, o ile zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi lub regulaminem pracy lub regulaminem wynagradzania danej instytucji.
Należy pamiętać, że z istoty świadczenia zwanego dodatkiem wynika, że:
- powinien być przyznawany jedynie w wyjątkowych sytuacjach, nie mieszczących się w zakresie zadań dotychczas wykonywanych przez daną osobę,
- powinien dotyczyć zadań dodatkowych, wykraczających poza zadania przewidziane w podstawowym zakresie obowiązków danej osoby, które powinny być wyraźnie powierzone przez pracodawcę; wymiar dodatkowych zadań powinien być ukształtowany w taki sposób, aby zapewnić danej osobie możliwość realizacji jej podstawowych zadań,
- powinien być przyznawany jedynie w okresie wykonywania dodatkowych zadań,
- za kilka zadań dodatkowych, wykonywanych w tym samym czasie przez dana osobę zasadne jest wypłacanie jednego, nie zaś kilku dodatków, dodatek ma charakter fakultatywny.
Mając na uwadze istotę świadczenia pieniężnego w postaci dodatku należy przyjąć, iż jego wysokość powinna być adekwatna zarówno do rodzaju i zakresu zadań powierzonych danej osobie poza jej podstawowymi obowiązkami, jak i do wynagrodzenia zasadniczego tej osoby. Niemniej jednak, nie jest dopuszczalna sytuacja, aby dodatek wypłacany był w wysokości równej lub przekraczającej wynagrodzenie za prace podstawową. Dodatek jest bowiem uzupełnieniem wynagrodzenia podstawowego, a nie odwrotnie. Ponadto należy pamiętać, że wydatek poniesiony na wypłatę dodatku powinien spełniać wszystkie warunki kwalifikowalności określone w podrozdz.3.1 Wytycznych, w szczególności wymóg racjonalności i efektywności.
Dodatkowo w Wytycznych zawarte są szczegółowe regulacje dotyczące dodatku zadaniowego członków korpusu służby cywilnej zaangażowanym w realizację projektów w służbie cywilnej. Jak wynika z podrozdz.4.5.1 pkt 6) Wytycznych dodatek zadaniowy członków korpusu służby cywilnej może być kwalifikowany,
o ile spełnione są następujące warunki:
- dodatek zadaniowy jest przyznany w pełnej wysokości wyłącznie na zadania związane z PO KL i jest możliwe udokumentowanie faktu, że dodatek jest przyznany na ww. cele;
- przed przyznaniem dodatku zadaniowego do zakresu obowiązków członka korpusu służby cywilnej nie należała realizacja zadań związanych z PO KL objętych dodatkiem zadaniowym, co powinno wynikać z dokumentów określających obowiązki oraz zadania przydzielone członkowi korpusu służby cywilnej;
- dodatek zadaniowy jest kwalifikowany w ramach PO KL wyłącznie w okresie kwalifikowalności, tj. w okresie nie dłuższym niż okres realizacji projektu, do którego członek korpusu służby cywilnej jest zaangażowany.Kwalifikowalność dodatku zadaniowego członków korpusu służby cywilnej powinna być oceniana z uwzględnieniem wyżej przedstawionego zapisu Wytycznych.
Czy zakup krzeseł o wartości 200 PLN zalicza się do cross-financingu w projekcie PO KL?
Wydatek na zakup krzeseł o wartości 200 PLN stanowi wydatek w ramach cross-financingu
Czy projektodawca w projekcie POKL musi przedstawić metodologię wyliczania kosztów pośrednich w polu „Uzasadnienie kosztów”?
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL, bez względu na wybraną metodę rozliczania kosztów pośrednich, projektodawca nie wykazujew polu „Uzasadnienie kosztów" metodologii ich wyliczania.