Priorytet VIII
Jakie są przykłady szkoleń ogólnych?
Do szkoleń ogólnych zaliczają się nie tylko szkolenia z języków obcych, zarządzania, szkolenia psychologiczne i z obsługi podstawowego pakietu biurowego (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do prezentacji itd.), ale również np. szkolenia z zakresu komercjalizacji wiedzy, obsługi określonych programów finansowo-księgowych, mechanicznej obróbki drewna, elektroniki samochodowej, obsługi oprogramowania do fakturowania (nawet wówczas, gdy szkolenie dotyczy zastosowania określonej technologii - np. wskazuje na nazwę własną urządzenia lub oprogramowania, którego eksploatacja jest przedmiotem szkolenia), o ile mogą być one wykorzystane w innym przedsiębiorstwie lub innym obszarze zatrudnienia. Ogólny charakter mają również szkolenia otwarte, organizowane dla kilku niepowiązanych ze sobą przedsiębiorstw, a także szkolenia, które kończą się przyznaniem powszechnie uznawanych dyplomów lub certyfikatów.
Jaka jest definicja szkolenia ogólnego?
Szkolenie ogólne oznacza szkolenie polegające na przekazywaniu wiedzy, która nie jest wyłącznie lub głównie związana z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracy pracownika w danym przedsiębiorstwie, lecz przekazuje umiejętności, które można wykorzystać w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia.
Jaka jest definicja szkolenia specjalistycznego?
Szkoleniem specjalistycznym jest szkolenie polegające na przekazywaniu wiedzy głównie i bezpośrednio związanej z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracy pracownika w danym przedsiębiorstwie oraz na przekazywaniu umiejętności, których wykorzystanie w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia jest możliwe tylko w ograniczonym stopniu lub w ogóle nie jest możliwe.
Czy środki otrzymane na realizację projektów w ramach PO KL beneficjent może umieścić na lokacie?
Umieszczanie przez beneficjentów środków dotacji na lokatach wskazywałoby, iż kwota wnioskowana jest zawyżona w stosunku do niezbędnych wydatków ponoszonych w projekcie, a tym samym sposób wykorzystania przyznanych środków jest nieefektywny i niezgodny z założeniami PO KL. Kwoty przekazywane w ramach zaliczek na poczet przyszłych płatności w ramach PO KL powinny być wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem zapisanym w umowie o dofinansowanie projektu oraz być przekazywane w wysokości niezbędnej do finansowania bieżących płatności beneficjenta związanych z realizacją projektu.
Interpretacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w sprawie typu projektu przewidzianego w Działaniu 9.3 „Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego” dotyczącego programów formalnego potwierdzania kwalifikacji ogólnych i zawodowych zdobytych w sposób pozaformalny i nieformalny (wsparcie dla osób, które z własnej inicjatywy deklarują chęć przystąpienia do egzaminu zewnętrznego i potwierdzenia posiadanych kwalifikacji).
W ramach powyższego typu projektu nie przewiduje się realizacji kształcenia formalnego, a jedynie dopuszczalne w polskim systemie oświaty formalne potwierdzanie kwalifikacji nabytych w sposób pozaformalny i nieformalny. Tym samym należy podkreślić, iż w chwili obecnej powyższym typem projektu mogą być objęte egzaminy eksternistyczne (sprawdzian po szkole podstawowej, egzamin po gimnazjum, egzamin maturalny) przeprowadzane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2007 roku w sprawie egzaminów eksternistycznych. Ponadto w zakresie powyższego typu projektu mieszczą się również egzaminy kwalifikacyjne na tytuł zawodowy lub egzaminy kwalifikacyjne na tytuł mistrza, o których mówi Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Egzaminy te, mimo że nie są egzaminami zawodowymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, lecz egzaminami rzemieślniczymi, potwierdzają kwalifikacje zawodowe, dlatego mogą być objęte wsparciem w ramach Działania 9.3 podobnie jak egzaminy eksternistyczne. Jednocześnie należy nadmienić, że w chwili obecnej nie ma w polskim systemie oświaty podstaw prawnych umożliwiających osobom, które uzyskały kwalifikacje zawodowe w sposób nieformalny lub pozaformalny na eksternistyczne przystąpienie do egzaminu zawodowego w systemie szkolnym. Egzaminy językowe (np. egzaminy TELC) czy komputerowe (np. egzaminy ECDL), mimo że potwierdzają zdobyte kwalifikacje, nie są one kształceniem lub egzaminowaniem formalnym w rozumieniu Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, na podstawie której realizowane jest wsparcie w ramach Działania 9.3. Potwierdzanie kwalifikacji językowych lub komputerowych (m.in. w trybie wymienionych powyżej egzaminów pozaformalnych) może być realizowane w ramach Poddziałania 8.1.1, ale tylko wówczas gdy egzamin jest integralną częścią kursu bądź szkolenia i odbywa się na jego zakończenie.
Jaka jest różnica w odniesieniu do wsparcia w ramach Działania 9.3 „Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego” oraz Poddziałania 8.1.1 „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw”
Nowelizacja Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL doprecyzowała linię demarkacyjną między działaniem 9.3 Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego a Poddziałaniem 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie różnych form kształcenia funkcjonujących w polskim systemie kształcenia ustawicznego. Ustalono, że kształcenie ustawiczne w ramach Działania 9.3 będzie się odnosiło jedynie do formalnego kształcenia osób dorosłych realizowanego w formach szkolnych (czyli w szkołach dla dorosłych funkcjonujących na podstawie ustawy o systemie oświaty), natomiast w ramach Poddziałania 8.1.1 wspierane będzie formalne kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych (kursowych) czyli kursy, kursy zawodowe i inne formy realizowane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Przyjęcie takiego rozwiązania przyczyni się do większej spójności wsparcia udzielanego w ramach Działań 8.1 oraz 9.3 i tym samym umożliwi przedstawienie potencjalnym odbiorcom wsparcia bardziej zintegrowanej oferty kształcenia ustawicznego.
Interpretacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotycząca Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, typu projektu: „szkolenia, kursy i doradztwo zawodowe (jako działanie uzupełniające do szkoleń i kursów) skierowane do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności (...)”.
Zgodnie z obowiązującą wersją Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w ramach Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, typu projektu „szkolenia, kursy i doradztwo zawodowe (jako działanie uzupełniającego szkoleń i kursów) skierowane do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności (...)", projekty szkoleniowe realizowane w ramach ww. typu projektu muszą łączeni spełniać następujące warunki:
- są realizowane poza godzinami pracy uczestników;
- wszystkie podmioty biorące udział w realizacji projektu są niezależne od pracodawcy uczestnika szkolenia;
- szkolenie odbywa się poza miejscem pracy uczestników;
- nabór na szkolenie jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych;
Dodatkowy warunek przewidziany w Szczegółowym Opisie Priorytetów PO KL stanowiący, iż pracownicy zatrudnieni w jednym miejscu pracy (u jednego pracodawcy) stanowią nie więcej niż 20% uczestników jednego szkolenia w ramach tego samego projektu, dotyczy tylko pracodawcy, który jest przedsiębiorcą. Nie ma on zastosowania dla np. pracowników służby zdrowia. Zapis „jedno szkolenie" odnosi się do jednej edycji szkolenia lub jego wyodrębnionej pod względem merytorycznym części realizowanej w ramach danego projektu.
Kto kieruje uczestników na szkolenia? - sami się zgłaszają? (i wtedy nie występuje pomoc publiczna dla ich firmy) - czy może ich kierować tylko przedsiębiorstwo? Czyli umowa o szkoleniu zawarta jest pomiędzy projektodawca firmą i występuje pomoc publiczna dla firmy)
W ramach I typu projektów „Ogólne i specjalistyczne szkolenia oraz doradztwo związane ze szkoleniami dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw w zakresie m.in.: zarządzania, identyfikacji potrzeb w zakresie kwalifikacji pracowników, organizacji pracy, zarządzania BHP, elastycznych form pracy, wdrażania technologii produkcyjnych przyjaznych środowisku, wykorzystania w prowadzonej działalności technologii informacyjnych i komunikacyjnych", na szkolenia kieruje pracodawca swoich pracowników. Umowa zawierana jest pomiędzy pracodawcą a firmą (projektodawcą) oferującą szkolenie. W ramach tego typu projektu występuje pomoc publiczna.
Czy "pracownik ds. organizacji szkoleń" powinien być w zadaniu "szkolenie" czy "zarządzanie"?
W przypadku gdy pracownik ds. organizacji szkoleń występuje w jednym zadaniu to przypisujemy go do tego zadania. Natomiast jeśli pracownik bierze udział przy realizacji kilku zadań to należy go przypisać do zadania „zarządzanie projektem".
Natomiast jeżeli chodzi o wynagrodzenie pracownika bezpośrednio obsługującego uczestników szkolenia i monitorującego szkolenie jeżeli obsługuje tylko jedno zadanie związane ze szkoleniem należy go przypisać do zadania „szkolenie", natomiast gdy obsługuje np. kilka modułów szkoleń ( wstępuje w kilku zadaniach) wtedy należy go przypisać do zadania „zarządzania projektem".
Pomoc publiczna w zadaniu „szkolenie" i „zarządzanie projektem" wystąpi gdy instytucja szkoleniowa przygotowuje projekt dla konkretnej firmy, natomiast jak projekt jest przygotowywany dla kilku firm pomoc publiczna występuje tylko w zadaniu „szkolenie".
Strona 5 z 6 stron
‹ Pierwsza < 3 4 5 6 >