Priorytet VI
Jak należy traktować wsparcie pomostowe - czy również w przypadku spółdzielni/spółdzielni socjalnej przysługuje ono uczestnikom projektu, którzy ją założyli, jeżeli formalnie nie prowadzą działalności gospodarczej, a Szczegółowy Opis Priorytetów PO KL 2007-2013 określa terminy przysługiwania wsparcia pomostowego liczone od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej?
W celu zachowania jednolitości zasad udzielania środków przeznaczonych na rozwój przedsiębiorczości niezależnie od formy działalności prowadzonej przez dany podmiot, Instytucja Zarządzająca przyjęła rozwiązanie polegające na przekazywaniu wsparcia pomostowego odrębnie na rzecz indywidualnych uczestników projektu, niezależnie od faktu, czy prowadzą oni jednoosobową działalność gospodarczą, czy też są członkami spółdzielni/spółdzielni socjalnej.
Czy w przypadku zmniejszenia dopuszczalnej minimalnej liczby członków spółdzielnia/spółdzielnia socjalna może się przekształcić? Jeśli tak, to jaką może przyjąć formę prawną?
W okresie trwania projektu nie jest dopuszczalna zmiana formy prawnej prowadzonej działalności, która wiązałaby się z przeniesieniem nabytych na podstawie zawartej umowy praw i obowiązków na inny podmiot prawny, niemniej jednak , zgodnie z zapisami ustawy z dnia 27 kwietnia o spółdzielniach socjalnych dopuszczalne jest połączenie spółdzielni socjalnej wyłącznie z inną spółdzielnią socjalną lub podzielenie na podstawie uchwały walnego zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów (art. 16-17 ustawy).
Co należy zrobić w przypadku rezygnacji jednego z członków spółdzielni, czego konsekwencją będzie zmniejszenie ich liczby poniżej dopuszczalnego minimum?
W przypadku zmniejszenia liczby członków spółdzielni/spółdzielni socjalnej poniżej wymaganego minimum określonego w przepisach odrębnych, istnieje konieczność dorekrutowania uczestnika projektu w terminie określonym przez Instytucję Pośredniczącą.
W jaki sposób będą rozliczane środki finansowe na rozpoczęcie prowadzenia spółdzielni/spółdzielni socjalnej?
Wydatkiem kwalifikowalnym w ramach PO KL wykazywanym we wnioskach beneficjenta o płatność jest przekazywanie środków przeznaczonych na rozwój przedsiębiorczości, nie zaś ich wydatkowanie. Niemniej jednak, istnieje możliwość kontrolowania przez beneficjenta prawidłowości realizacji wsparcia, w tym prawidłowości wydatkowania środków finansowych przekazanych na rzecz uczestnika projektu, zgodnie z założeniami przyjętymi w umowie o udzielenie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości.
Czy w przypadku przyznawania środków finansowych na założenie spółdzielni/spółdzielni socjalnej ma również zastosowanie pomoc de minimis i czy przyznawana jest ona każdemu uczestnikowi, czy też założonej spółdzielni/spółdzielni socjalnej?
Zgodnie z interpretacją przyjętą przez Komisję Europejską, wsparcie udzielone na rozwój przedsiębiorczości posiada charakter pomocy de minimis, gdyż jego efekty dotyczą faktycznie nowopowstałego przedsiębiorstwa (stanowią dla niego korzyść ekonomiczną). W przypadku wsparcia udzielonego na założenie spółdzielni/spółdzielni socjalnej za beneficjenta pomocy należy uznać osobę fizyczną, która przystępuje do spółdzielni/ spółdzielni socjalnej, natomiast beneficjentem pomocy udzielonej w ramach wsparcia pomostowego będzie nowoutworzona spółdzielnia/spółdzielnia socjalna. W związku z tym podmiot udzielający pomocy powinien odpowiednio uwzględnić powyższe założenia w trakcie wystawiania zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis.
Czy istnieje możliwość pozyskania środków z innych źródeł i/lub prowadzenie spółdzielni/spółdzielni socjalnej przez jedną osobę ( np. w ramach środków pochodzących z Funduszu Pracy, którymi dysponują starostowie/prezydenci miast), pomimo tego, że uzyskała już wsparcie na ten cel w ramach Działania 6.2 PO KL?
Zgodnie z zapisami dokumentu pt. Linia demarkacyjna pomiędzy Programami Operacyjnymi Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej", zatwierdzonego przez Komitet Koordynacyjny Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia w dniu 18 grudnia 2007 r., nie jest możliwe podwójne finansowanie tych samych przedsięwzięć w ramach interwencji poszczególnych funduszy polityki spójności. Instytucja Zarządzająca rekomenduje zatem stworzenie mechanizmu pozwalającego na bieżące kontrolowanie, czy dany podmiot aplikujący o środki w ramach Działania 6.2 nie otrzymał wsparcia na ten sam cel pochodzącego z innych źródeł, w tym zwłaszcza ze środków publicznych udzielanych na podstawie przepisów odrębnych. Należy podkreślić jednak, że powyższe nie oznacza całkowitego zakazu ubiegania się o środki finansowe przez dany podmiot ze źródeł zewnętrznych (zarówno publicznych, jak i prywatnych), o ile wynika to z uzasadnionych przesłanek o charakterze ekonomicznym oraz nie prowadzi do podwójnego sfinansowania ze środków publicznych tych samych kategorii wydatków kwalifikowalnych poniesionych w ramach projektu.
Czy w przypadku zakładania i prowadzenia spółdzielni/spółdzielni socjalnej w ramach Działania 6.2 mają zastosowanie wszystkie regulacje prawne, jakie odnoszą się do ww. działań finansowych z Funduszu Pracy (z wyłączeniem wysokości środków przyznawanych na ten cel)?
Przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, mają zastosowanie odpowiednio w przypadku instrumentów finansowanych ze środków Funduszu Pracy. Przypadek ten nie dotyczy jednak wsparcia realizowanego w ramach Działania 6.2 PO KL, którego wdrażane jest zgodnie z zapisami dokumentów programowych PO KL, a także na podstawie szczegółowych zaleceń opracowywanych przez Instytucje Pośredniczące (IP) PO KL.
Strona 8 z 10 stron
‹ Pierwsza < 6 7 8 9 10 >