Priorytet VI
Na czym polega Indywidualny Plan Działania w ramach Poddziałania 6.1.1 PO KL?
PD oznacza plan działań obejmujący podstawowe usługi rynku pracy wspierane instrumentami rynku pracy w celu zatrudnienia bezrobotnego lub poszukującego pracy. Indywidualny Plan Działania (IPD) określić można jako:
- pomoc świadczoną osobom poszukującym zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w tym pomoc osobom chcącym założyć własną działalność gospodarczą bądź społeczną w ramach procesu doradczego, który ma ułatwić podejmowanie konkretnych przedsięwzięć w celu rozwiązania swojego problemu
- zaplanowaną aktywność osób, o których mowa powyżej w kierunku zmiany umożliwiającej uzyskanie zatrudnienia, podjęcie innej pracy zarobkowej lub uruchomienie działalności gospodarczej bądź społecznej.
Dla uczestnika projektu IPD jest szansą na podjęcie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bądź uruchomienia własnej działalności i dokonania trafniejszego wyboru dzięki IPD niż, gdyby poszukiwały pracy lub rozpoczynały działalność w sposób tradycyjny. Jest dla tych uczestników również szansą na zdobycie nowych kwalifikacji
i umiejętności, doświadczeń zawodowych i kompetencji, w konsekwencji - zrealizowanie swoich zawodowych planów.
Czy mogę zgłosić się do instytucji z drugą osobą i razem z nią napisać projekt, biznesplan i harmonogram i jednocześnie razem starać się o dofinansowanie na wspólną działalność?
Jedną z dopuszczalnych form działalności gospodarczej w ramach Działania 6.2 są spółki cywilne założone wyłącznie przez uczestników projektu. W przypadku wybrania takiej formy prowadzenia działalności gospodarczej każda z osób osobno składa wniosek o przyznanie dotacji na rozpoczęcie działalności. Jednocześnie określa we wniosku, że zamierza założyć spółkę cywilną i załącza do wniosku również kserokopię harmonogramu uczestnika projektu, z którym planuje prowadzić spółkę cywilną. Decyzja o przyznaniu dotacji na założenie spółki cywilnej należy do projektodawcy (instytucji udzielającej dotacji).
Po jakim czasie od momentu otrzymania wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości w ramach działania 6.2 Beneficjent pomocy może sprzedać zakupiony za te środki sprzęt, maszyny itp.? Jednocześnie proszę o rozważenie sytuacji, w której Beneficjent po pewnym okresie chciałby zamienić zakupiony sprzęt na inny o lepszych parametrach.
Dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej jest bezzwrotna pod warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej przez minimum rok czasu. Ponadto projektodawca ma prawo monitorować działalność gospodarczą finansowaną ze środków unijnych w celu zapewnienia trwałości projektu nawet po obowiązku roku prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku zamiany sprzętu harmonogram rzeczowo – finansowy może ulec zmianie pod warunkiem akceptacji przez Beneficjenta udzielającego wsparcia finansowego w ramach Działania 6.2 oraz sporządzenia aneksu do Umowy na otrzymanie wsparcia finansowego.
Czy w przypadku poniesienia niższych, niż przewidziane w harmonogramie rzeczowo-finansowym wydatków w ramach działalności gospodarczej, BO zwraca niewydatkowane środki finansowe?
Zapisy w umowie na otrzymanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości dopuszczają zmiany dotyczące przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków w zaakceptowanym przez Beneficjenta harmonogramie rzeczowo- finansowym wydatkowania środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości, do wysokości nie przekraczającej 5 % zakładanej wartości wydatku bez zgody Beneficjenta. Zmiany te nie wymagają sporządzania aneksu do umowy, a jedynie poinformowania Beneficjenta w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia wystąpienia zmian. W przypadku pozostałych zmian w harmonogramie rzeczowo - finansowym wymagana jest wcześniejsza akceptacja Beneficjenta.
Czy w ramach dotacji można kupować sprzęt za pośrednictwem serwisów aukcyjnych (np. Allegro)? Jaki rodzaj dokumentu rozliczeniowego należy w tym wypadku przedstawić?
Można dokonywać zakupów za pośrednictwem serwisów aukcyjnych. Jeśli sprzedawca prowadzi działalność gospodarczą, należy przedstawić fakturę, jeśli zaś jest osobą fizyczną wymagana będzie umowa kupna - sprzedaży.
Czy uczestnik może zakupić samochód w ramach dotacji od osoby fizycznej (w tym od członka rodziny)? Jaki rodzaj dokumentu rozliczeniowego należy w tym przypadku przedstawić?
Nie ma ograniczeń co do kupna samochodów przez Uczestników projektu. Decyzję o zasadności takiego wydatku podejmuje każdorazowo Komisja Oceny Wniosków. Należy jednak w wątpliwych kwestiach kierować się zasadami racjonalności wydatkowania środków. Dokumentem rozliczeniowym w przypadku zakupu samochodu od osoby fizycznej jest umowa kupna - sprzedaży.
Czy Uczestnik może sfinansować z otrzymanej dotacji remont mieszkania w którym będzie zarejestrowana działalność gospodarcza?
Za wybór wniosków odpowiada Komisja Oceny Wniosków. Instytucja Pośrednicząca nie stawia ograniczeń Beneficjentom co do kwestii finansowania remontu mieszkania. Należy jednak w wątpliwych kwestiach kierować się zasadami racjonalności wydatkowania środków.
Uczestnik projektu może założyć działalność gospodarczą przed oceną Biznes Planu. Czy przyznane wsparcie pomostowe może dotyczyć okresu sprzed podpisania Umowy o przyznanie wsparcia finansowego oraz Umowy o przyznanie wsparcia pomostowego? Czy wydatki poniesione od momentu założenia działalności gospodarczej, a przed podpisaniem wspomnianej umowy, dotyczące wsparcia pomostowego są kwalifikowane?
Zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 6) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, wsparcie pomostowe w postaci bezzwrotnej pomocy kapitałowej może być udzielanie na rzecz uczestnika projektu w okresie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Tym samym powyższe wydatki poniesione od momentu założenia działalności gospodarczej, w tym wydatki poniesione od dnia podpisania umowy o przyznanie wsparcia finansowego oraz umowy o przyznanie wsparcia pomostowego na rzecz uczestnika projektu, należy uznać za kwalifikowane.
Uczestnik projektu może przeznaczyć odzyskany podatek VAT na dalsze pokrywanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Czy dotyczy to również odzyskiwania podatku VAT w ramach wsparcia pomostowego? Do którego momentu Uczestnik powinien monitorować odzyskiwany i wydawany VAT, który już raz mu został sfinansowany?
Obowiązek przeznaczania całej kwoty środków uzyskanej w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Uczestnika Projektu będącego płatnikiem podatku VAT dotyczy zarówno dotacji inwestycyjnej, jak również środków finansowych przyznanych w ramach wsparcia pomostowego. Obowiązek monitorowania odzyskiwanego podatku VAT dotyczy jedynie jednorazowego zwrotu zapłaconego podatku w okresie objętym realizacją projektu.
Strona 4 z 10 stron
‹ Pierwsza < 2 3 4 5 6 > Ostatnia ›