W ramach Działań: 6.3 Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich, 7.3 Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji oraz 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich, występują specyficzne warunki partnerstwa - bardziej elastyczne, niż w przypadku pozostałych Działań i Poddziałań.
W odniesieniu do partnerstwa podmiotów działających lokalnie, takich jak np. koła gospodyń wiejskich, możliwe są następujące sytuacje:
- podmiot działający jako stowarzyszenie posiadające zdolność prawną i do czynności prawnych (tj. stowarzyszenie rejestrowe) - może być partnerem w projekcie;
- podmiot działający jako stowarzyszenie zwykłe - może być partnerem w projekcie, natomiast jeśli chodzi o przepływy finansowe, z uwagi na to, że stowarzyszenie zwykłe nie posiada osobowości prawnej, zobowiązania majątkowe mogą zaciągać członkowie osobiście lub działając przez pełnomocnika na zasadach i w sposób określony w przepisach Kodeksu Cywilnego o pełnomocnictwie;
- w przypadku, gdy dany podmiot ma charakter nieformalny, jego udział w partnerstwie jest możliwy, ale wszelkie zobowiązania majątkowe mogą być zaciąganebądź na zasadzie umów cywilnoprawnych z poszczególnymi członkami grupy tzn. beneficjent zawiera umowy cywilnoprawne z każdym z członków podmiotu,
- bądź poprzez ustanowienie pełnomocnika członków podmiotu na zasadach i w sposób określony w przepisach Kodeksu Cywilnego o pełnomocnictwie i podpisanie między nim a beneficjentem umowy cywilnoprawnej.
Powyższa interpretacja odnosi się również do takich grup jak: ochotnicze straże pożarne, grupy parafialne, szkolne koła zainteresowań itp. W projektach realizowanych w ramach Działań 6.3, 7.3 oraz 9.5 partnerem może być rada sołecka. Sołectwo jest jednostką pomocniczą gminy działającą na podstawie art. 5 ustawy z dnia 5 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami ww. ustawy, jednostki pomocnicze mogą też prowadzić na zasadach określonych w statucie gminy gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy, nie mają natomiast prawa do tworzenia własnych budżetów. W związku z powyższym, jeżeli statut jednostki pomocniczej gminy oraz statut gminy przewiduje możliwość nawiązania między nimi stosunków cywilnoprawnych, istnieje możliwość zawarcia umowy partnerstwa pomiędzy zarządem gminy jako beneficjenta w ramach projektu współfinansowanego ze środków EFS a wskazanymi przez statut organami sołectwa jako partnera w realizacji projektu. Kwestia przekazywania środków w tym wypadku powinna zostać uregulowana na zasadach określonych w statucie gminy. Powyższa interpretacja odnosi się również do innych, poza sołectwem, jednostek pomocniczych gminy w rozumieniu art. 5 ustawy tj. dzielnic, osiedli i innych.