Priorytet VI
Najczęściej popełniane błędy w treści wniosku o dofinansowanie projektu:
punkt 3.1 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu i cele projektu:
3.1.1 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
- Brak dyscypliny projektowej – Beneficjent zobowiązany jest do sporządzenia wniosku zgodnie z Instrukcją;
- Brak uzasadnienia konieczności realizacji projektu, zwłaszcza w kontekście przewidzianych form wsparcia i obszaru na którym jest realizowany projekt;
- Brak aktualnych danych ilościowych i/lub jakościowych, potwierdzających istnienie wykazanego w analizie problemu (brak odwołania do danych statystycznych, wyników badan i analiz lub danych statystycznych z nieznanego źródła pochodzenia, które w głównej mierze powinny odnosić się do obszaru wsparcia tj., pkt.1.9 wniosku);
- W przypadku powoływania się na badania własne, brak szczegółowych informacji o metodologii badania oraz grupie badanych;
- Brak korelacji pomiędzy problemem, a zaplanowanym w projekcie wsparciem;
- Podnoszenie w projekcie wielu problemów i brak odniesienia się do nich przy konstruowaniu celów;
- Brak analizy sytuacji kobiet i mężczyzn w kontekście zdiagnozowanego problemu (nie wskazanie danych ilościowych i/lub jakościowych w tym zakresie);
- Brak wykazania efektu zachęty w przypadku udzielania pomocy publicznej;
- Brak analizy interesariuszy.
3.1.2 Cel główny projektu i 3.1.3 Cele szczegółowe projektu
- Cele nie odpowiadające na zdiagnozowany problem;
- Cele, które nie pokazują mierzalnej, pożądanej zmiany w sytuacji problemowej grup docelowych;
- Brak nawiązania do problemów regionalnych z obszaru wskazanego w pkt 1.9 wniosku o dofinansowanie,
- Cele szczegółowe nie skorelowane z celem głównym projektu, mające charakter działań (np. zdobycie kwalifikacji zawodowych). Cele szczegółowe powinny w swej formule odnosić się do niższego poziomu interwencji niż cel ogólny, tj. dotyczyć poszczególnych aspektów, prowadzących do osiągnięcia celu głównego;
- Brak zgodności celów z kryteriami SMART; Zarówno cel główny jak też cele szczegółowe powinny spełniać tę regułę;
- Brak wskaźników, które pokazują mierzalną, pozytywną zmianę w sytuacji grup docelowych. Wskaźniki nie obrazują zakładanych celów i nie wskazują na zmianę jakościową, np. samo zakończenie szkoleń nie musi być równoznaczne z podniesieniem kwalifikacji. Potrzebny jest odrębny wskaźnik, obrazujący taki stan;
- Ograniczanie się wyłącznie do wyboru wskaźników z listy rozwijanej;
- Wpisywanie produktów w miejsce wskaźników, np. liczba godzin szkolenia;
- Zbyt niska wartość docelowa wskaźników, co skutkować może brakiem uzasadnienia dla celowości przekazania wsparcia;
- Brak zewnętrznych, niezależnych źródeł weryfikacji założonych wskaźników;
- Powielanie źródeł weryfikacji lub źródeł pozyskiwania danych do pomiaru wskaźnika w przypadku wskaźników o różnorodnych charakterze, odnoszących się do zróżnicowanych celów;
- Brak informacji dotyczących częstotliwości pomiaru założonych wskaźników.
punkt 3.2 Grupy docelowe
- Brak poprawnego opisu grupy docelowej oraz niedostateczna charakterystyka grup docelowych, z punktu widzenia istotnych dla projektu cech i specyfiki typu projektu:
należy szczegółowo opisać grupę docelową w sposób pozwalający na weryfikację zgodności z zapisami SZOP PO KL i Dokumentacji Konkursowej.
należy scharakteryzować strukturę zatrudnienia np. wiek i płeć potencjalnych uczestników, poziom wykształcenia, jeśli możliwe – kwalifikacje; dodatkowo należy dokonać szczegółowej charakterystyki pod kątem rodzaju i stopnia niepełnosprawności. - Brak korelacji opisu grupy docelowej z analizą problemu, założonymi celami oraz wskaźnikami;
- Brak opisu lub zbyt ogólne uzasadnienie wyboru grupy docelowej – uzasadnienie powinno korespondować z analizą problemu;
- Rekrutacja nie dopasowana do specyfiki grupy docelowej;
- Należy odróżnić pojęcie rekrutacji od selekcji, które ma charakter bardziej szczegółowy i ma doprowadzić do wyboru odpowiednich podmiotów/ kandydatów z ogólnej liczby podmiotów/ osób dopuszczonych do rekrutacji;
- Brak opisu jasnych kryteriów rekrutacji uczestników/uczestniczek projektu, nie uwzględniających kolejności kryteriów rekrutacji (ich wagi i znaczenia dla procesu rekrutacji);
- Nieczytelne kryteria rekrutacji pozwalające na szeroką ich interpretację;
- Brak rzetelnego opisu barier, potrzeb i oczekiwań potencjalnych uczestników/ uczestniczek projektu;
- Brak wskazania informacji na temat skali zainteresowania planowanym wsparciem;
- Brak uzasadnienia liczebności grupy, informacji na temat zainteresowania planowanym wsparciem;
- Brak korelacji pomiędzy danymi zawartymi w opisie grupy docelowej, a danymi przedstawionymi w Tabeli 3.2.1 Przewidywana liczba osób / instytucji objętych wsparciem EFS w ramach projektu i ich status (ilościowe).
punkt 3.3 Zadania
- Brak korelacji pomiędzy zadaniami, a celami szczegółowymi projektu;
- Nie przypisanie wszystkich założonych celów projektu do poszczególnych zadań w projekcie;
- Brak wskazania metodologii prowadzonych szkoleń, zakresu tematycznego, liczby i liczebności grup szkoleniowych, a także liczby godzin przypadających na dany blok szkoleniowy / doradczy;
- Brak informacji dotyczących działań podejmowanych na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn i / lub różnicujących wsparcie dla kobiet i mężczyzn;
- Brak wskazania ram czasowych realizacji poszczególnych zadań;
- Brak określenia osób odpowiedzialnych z ramienia kadry zarządzającej za realizację konkretnych zadań;
- Brak wskazania roli partnera w poszczególnych zadaniach;
- Brak efektywności założonych w projekcie działań (zbyt długi okres rekrutacji, zbyt niska częstotliwości szkoleń), co skutkować może nieuzasadnionym wydłużaniem okresu realizacji projektu oraz podnoszeniem jego kosztów;
- Brak wskazania produktów lub wykazywanie wskaźników rezultatu zamiast produktów;
- Brak przypisania wskaźników mierzących stopień osiągnięcia produktów oraz źródeł ich weryfikacji;
- Brak wyczerpujących informacji odnośnie monitorowania rezultatów projektu;
- Występowanie błędów metodologicznych w określeniu rezultatów miękkich i twardych;Brak wskazania, w jaki sposób osiągnięte rezultaty wpłyną na realizację celów projektu;
- Zbyt ogólnie opisany harmonogram, nie precyzujący etapów realizacji zadań lub kopiujący zapisy budżetu szczegółowego;
- Opis działań niespójny z harmonogramem i budżetem projektu;
- Brak kompleksowości oferowanego wsparcia.
punkt 3.4 Ryzyko nieosiągnięcia założeń projektu (dotyczy projektów, których wnioskowana kwota dofinansowania jest równa albo przekracza 2 mln zł)
- Brak uwzględnienia wszystkich celów szczegółowych założonych w projekcie w kontekście potencjalnego ryzyka;
- Opisywanie ryzyka, które jest niezależne od wnioskodawcy, ale możliwość jego wystąpienia jest bardzo niska;
- Przypisywanie takich samych rodzajów ryzyka w przypadku różnorodnych celów;
- Wskazywanie tych samych sposobów unikania lub łagodzenia potencjalnego ryzyka w przypadku ryzyk o różnorodnym charakterze.
punkt 3.5 Oddziaływanie projektu
- Wskazywanie oczekiwanego efektu realizacji PO KL niezgodnie ze słownikiem GWA, w przypadku, gdy istnieje oczekiwany efekt korelujący z celami projektu;|
- Brak wskazania wszystkich oczekiwanych efektów realizacji (lub celów szczegółowych) PO KL adekwatnych do założonego w projekcie wsparcia;
- Opis wpływu nie dotyczący celu głównego projektu i zaplanowanych wskaźników, a odnoszący się jedynie do podejmowanych w projekcie działań w kontekście osiągnięcia oczekiwanego efektu realizacji Priorytetu PO KL;
- Opisywanie efektu realizacji zaplanowanych w projekcie działań jako wartości dodanej;
- Brak wskazania wartości dodanej;
- Opis wartości dodanej jest bardzo ogólnikowy, nie odnosi się do charakteru wsparcia i specyfiki grupy docelowej.
punkt 3.6 Potencjał i doświadczenie projektodawcy i 3.7 Opis sposobu zarządzania projektem
- Zbyt ogólny opis doświadczenia wnioskodawcy i partnera – brak szczegółowych informacji na temat dotychczas zrealizowanych przedsięwzięć, ich budżetu, liczby uczestników oraz stopnia osiągnięcia założonych rezultatów;
- Brak opisu sposobu zarządzania projektem, ze szczególnym uwzględnieniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn;
- Brak wskazania dostępnego zaplecza technicznego – również w kontekście dostępnych zasobów nabytych w ramach innych projektów;
- Deklarowanie posiadania wystarczającego zaplecza technicznego w kontekście założonych wydatków dot. wyposażenia biura projektu, ujętych w budżecie szczegółowym;
- Zbyt ogólny opis kadry zarządzającej: brak wykazania wzajemnych powiązań personelu projektu (podległość, nadrzędność); brak wskazania wymagań stawianych członkom kadry zarządzającej (wykształcenie, doświadczenie);
- Brak opisu zarządzania projektem w kontekście partnerstwa;
- Brak opisu działań dotyczących monitoringu projektu oraz jego uczestników (w tym brak opisu sposobów reagowania na odstępstwa od założonych w projekcie zadań, harmonogramu i budżetu). W opisie należy przedstawić jak będzie przebiegał monitoring, jakie zostaną zastosowane narzędzia i kto za niego odpowiada. Należy też wyraźnie odróżnić monitoring projektu, czyli nadzorowanie postępu rzeczowego i finansowego od monitoringu uczestników, czyli nadzorowania postępów w osiąganiu wskaźników;
- Brak opisu roli i uzasadnienia wyboru partnera;
- Brak opisu roli i kryteriów wyboru podmiotów realizujących zadania zlecone lub wykonawców pewnych usług w projekcie;
- W przypadku zlecania całych zadań lub niektórych usług w projekcie, należy szczegółowo opisać powody zlecania usług, w szczególności merytorycznych oraz opisać zasady wyboru podwykonawców, kryteria, sposób nadzoru nad wykonaniem usługi. Podanie ogólnej informacji, iż będzie to prowadzone „zgodnie z zasadą konkurencyjności” nie jest wystarczające, gdyż wnioskodawca ma obowiązek, w przypadku otrzymania dofinansowania i podpisania umowy, stosowania zasady konkurencyjności, niezależnie od zawarcia tej informacji we wniosku.
część IV Budżet projektu
- Brak uzasadnienia ponoszenia wydatków w świetle zaplanowanych działań;
- Brak spójności budżetu projektu z informacją zawartą w pkt. 3.5 wniosku, tj. sposobem zarządzania projektem;
- Nieproporcjonalne koszta związane z kadrą zaangażowaną w zarządzanie projektem w stosunku do realnych potrzeb prawidłowej realizacji projektu;
- Zawyżone wydatki w odniesieniu do założonych rezultatów;
- Występowanie w budżecie wydatków niezasadnych i nieefektywnych;
- Brak wskazania kosztów personelu w budżecie ogólnym projektu (pole „w tym koszty personelu”);
- Błędne wskazywanie zadań zleconych w przypadku usług zlecanych podwykonawcom;
- Brak identyfikacji kosztów związanych z cross-financingiem oraz brak ich uzasadnienia;
- Brak identyfikacji wydatków związanych z pomocą publiczną;
- Nie wskazywanie wymiaru czasu pracy w przypadku personelu projektu;
- Wybór błędnego poziomu kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem;
- Ujmowanie kosztów pośrednich w katalogu kosztów bezpośrednich;
- Błędy w wyliczeniach pomocy publicznej.