Do sukcesu przez edukację i wychowanie w integracji
Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych, zmniejszenie dysproporcji w osiągnięciach uczniów poprzez podniesienie umiejętności kluczowych i zredukowanie deficytów rozwojowych w edukacji i wychowaniu integracyjnym.
1. DANE OGÓLNE
Nazwa projektu Do sukcesu przez edukację i wychowanie w integracji
Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
Numer i nazwa poddziałania 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych
2. PROJEKTODAWCA Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 4 w Goleniowie
PATNERZY brak
3. CZAS TRWANIA PROJEKTU Od 1 sierpnia 2008 do 31 grudnia 2009
4. CEL PROJEKTU
Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych, zmniejszenie dysproporcji w osiągnięciach uczniów poprzez podniesienie umiejętności kluczowych i zredukowanie deficytów rozwojowych w edukacji i wychowaniu integracyjnym. Projekt ma na celu również zmniejszenie bariery mentalnej, wyrównanie deficytów u uczniów z dysfunkcjami, zaspokojenie potrzeb uczniów, szkoły i środowiska lokalnego na specyficzne formy kształcenia, wyrównanie braków edukacyjnych z j. polskiego, matematyki i j. angielskiego, rozwinięcie zdolności analitycznych, umiejętności interpersonalnych, empatycznych, autoprezentacji i pracy w grupie oraz wzrost konkurencyjności i pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym. Celem jest też integracja uczniów, nauka alternatywnych form spędzania czasu wolnego, przygotowanie uczniów do podjęcia nauki w gimnazjum, zapobieganie drugoroczności, podniesienie zdolności uczenia się poprzez wyzwalanie motywacji do nauki i aktywności własnej, objęcie uczniów niepełnosprawnych specjalistyczną pomocą terapeutyczną i rewalidacyjną, kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji wobec niepełnosprawności.
5. ODBIORCY PROJEKTU (GRUPA DOCELOWA)
Projekt jest adresowany do grupy 600 osób - dzieci pochodzących z rodzin korzystających z pomocy OPS i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej. Dzieci z niską samooceną, poczuciem niemożności odniesienia sukcesu, zagrożone drugorocznością, mające problemy z nauką ze specyficznymi problemami edukacyjnymi (niepełnosprawność fizyczna i umysłowa, autyzm, porażenie mózgowe, ADHD, niedostosowanie społeczne).
6. DZIAŁANIA
Rekrutacja
Rekrutacja uwzględnia zasadę równych szans (równość płci, osoby niepełnosprawne, z dysfunkcjami). Udział w projekcie jest przewidziany dla osób z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, opiniami PPP o dysleksji rozwojowej, stwierdzonymi wadami wymowy, trudnościami w nauce i zaburzeniami zachowania na podstawie analizy wyników nauczania, dokumentacji pedagoga szkolnego i wychowawców klas oraz potrzeb uczniów i ich rodziców.
Zadania (Najważniejsze elementy projektu)
- Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z matematyki dla uczniów klas IV-VI osiągających niskie wyniki w nauce - 60 osób
- Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z j. polskiego dla uczniów klas IV-VI z problemami w czytaniu i pisaniu - 60 osób
- Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z j. angielskiego z wykorzystaniem programów komputerowych dla dzieci z problemami w nauce z klas IV, które jako jedyne nie były objęte nauką tego przedmiotu - 25 osób
- Zajęcia wyrównawcze z matematyki z wykorzystaniem kart matematycznych jako zabawowej formy nauki matematyki dla uczniów klas I-III - 36 osób
- Zajęcia korekcyjne - kompensacyjne z matematyki dla uczniów niepełnosprawnych i dyskalkulików z klas IV-VI - 9 osób
- Kształtowanie umiejętności językowych i matematycznych u dzieci niepełnosprawnych umysłowo z klas I-III - 18 osób
- Wyrównawcze zajęcia informatyczne dla dzieci nie posiadających komputera z klas I-IV - 20 osób
- Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu z klas I-III prowadzone metodą glottodydaktyki - 20 osób
- Zajęcia logopedyczne dla klas I-IV - 20 osób
- Terapia logopedyczna dla uczniów klas I-VI - diagnoza, nauka prawidłowej emisji i higieny głosu - 45 osób
- Terapeutyczne warsztaty teatralne dla uczniów niepełnosprawnych prowadzone w grupie integracyjnej - 600 osób
- Terapia wielozmysłowa dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo - praktyczna nauka życia - 27 osób
- Zajęcia arteterapeutyczne dla dzieci niepełnosprawnych w grupie integracyjnej - 30 osób
- Zajęcia muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych w grupie integracyjnej
- Trening zastępowania agresji metodą ART dla uczniów klas IV-VI - 45 uczniów
- Koło dziennikarskie, wydawanie 1x w miesiącu gazety szkolno-lokalnej - 16 numerów w nakładzie 200 egzemplarzy na miesiąc
- Zajęcia turystyczno - krajoznawcze jako alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego
- Przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową dzieci niepełnosprawnych w grupie integracyjnej - 10 osób
- Zajęcia dogoterapii dla dzieci niepełnosprawnych - 30 osób
7. REZULTATY
Rezultaty twarde
- 600 uczniów objętych wsparciem
- 972 godzin zajęć wyrównawczych - 213 osób
- 432 godzin zajęć korekcyjno - kompensacyjnych - 47 osób
- 216 godzin zajęć logopedycznych - 65 osób
- 486 godzin zajęć terapeutycznych - 75 osób
- 108 godzin zajęć treningu zastępowania agresji - 45 osób
- 108 godzin koła dziennikarskiego - 25 osób
- 216 godzin zajęć teatralnych - 600 osób
- 324 godzin zajęć turystyczno - krajoznawczych - 180 osób
- 216 godzin zajęć wychowania komunikacyjnego - 10 osób
- 54 godzin zajęć dogoterapii - 30 uczniów
- 9 wycieczek turystycznych
- 1 wycieczka terapeutyczna
- 3 warsztaty teatralne
- 3 przedstawienia teatralne
- 4 wyjazdy do teatru
- 7 koncertów muzycznych
- 2800 egzemplarzy gazety szkolnej
- 24 zestawów kart matematycznych, 12 bączków matematycznych
- Kamera cyfrowa
- Zestaw instrumentów perkusyjnych
- 1 gitara
- 1 keyobord
- 1 nootebook
- 1 kronika
- 10 kart rowerowych
- 1 tablica interaktywna
- 1 komputerowy program graficzny Corelli - Drow
- Wyposażenie Sali praktycznej nauki życia
Rezultaty miękkie
- Rozwój kompetencji kluczowych (j. polski, matematyka, j. angielski)
- Nabycie zdolności uczenia się
- Kompetencje interpersonalne i społeczne
- Ekspresja kulturalna
- Poprawa samooceny uczniów
- Zwiększenie motywacji do nauki
- Wsparcie uczniów w dostępie do wiedzy i wskazanie alternatywnych form organizacji czasu wolnego
- Rozwój zainteresowań i talentów uczniów
- Przełamanie bariery mentalnej w stosunku do osób niepełnosprawnych
- Poprawa wizerunku i konkurencyjności szkoły w środowisku
8. KONTAKT www.sp4goleniow.nazwa.pl